lördag 16 oktober 2010

Ta ner det våta fingret ur luften och berätta om vår dröm!

I dag vill jag citera Sara på Rebellabloggen:

"Vi borde slopa etiketten ett tag och prata om vilket samhälle vi vill skapa istället. Varför generell välfärd är smart OCH solidarisk osv. Och varför Moderaternas politik inte leder till det mål de påstår.

I eftervalsdebatten borde vi socialdemokrater också tänka mer på vilket samhälle vi lever i, vilket samhälle vi vill skapa, och vilka lösningar vi står för. Inte försöka spå i kristallkulan och anpassa oss till vad några tror att ”folk” ”vill ha”."

Det känns så oerhört befriande.

Ta ner fingret och visa vägen i stället för att fråga efter kartan!

Jag tycker att Sara har så rätt. Vi ängslas för mycket. Det var en ängslig valrörelse. Vi vågade inte tro på politiken och vi vågade inte tro på partiledningen. Många, inte alla. Jag tror på Mona men fick ägna för mycket tid åt att diskutera henne med mina egna partikamrater.

Nu har vi en kriskommission som ska ta fram vad det var som gick åt pipan. En kriskommission där alla hörn i partiet finns representerade. Kvinnor, män, göteborgare, norrlänningar och....ja, ni förstår. Alla ska vara med och konstatera vad som blev fel. Och det ska ta sin tid. Det bör det säkert göra också, att hasta fram ett krisarbete är helt säkert inte av godo.

Bara vi inte gör det för svårt för oss nu!

I mitt bakhuvud hör jag Jenny Wrangborgs röst när hon reciterar ur sin diktsamling Kallskänken i Almedalen i somras:

Ur Striden:

"glöm inte var det var vi började

glöm inte var vart det var vi skulle

vi minns och vi är trötta på att vänta

snart går vi utan er"

Jag sänder med detta till er i kriskommissionen! Vi måste ta oss tid men har inte all tid i världen! Vi ska inte förkasta någon god tanke och vi ska våga tänka utanför våra vanliga fyrkantiga väggar! Att se över vår organisation internt tror jag har mycket att ge.

Vi lägger allt för mycket tid på formalia idag! När vi kommer till övriga frågor brukar många partimöten piggna till och vi pratar plötsligt politik i stället för att ta alla "måstebeslut".

Jag återkommer i detta, tro mig!

Flera om kriskommissinen i dag är Peter H och Johan w och Martin M och Roger J och Jämlikhetsanden och Partistaten och Kulturbloggen och missa inte NetRoots valanalysblogg så klart!


3 kommentarer:

  1. Hur ska man kunna visa vägen utan att
    1/ veta var man är
    2/ Ha en karta som pekar ut de hinder som alltid finns mellan nuläge och mål.

    Det sista Sverige behöver är en Socialdemokrati som inte står med båda fötterna stadigt på jorden men inte fastgjutna (hänvisning till "betongsossar" som är just fastgjutna).

    Det är beklagligt att S måste fråga efter kartan. S borde redan ha en karta bättre än mångas. S borde veta hur verkligheten ser ut och vilka hinder som finns i olika riktningar. Ont blir värre om S beslutar sig för att S inte behöver någon karta som beskriver verkligheten.

    SvaraRadera
  2. Alliansen sitter säkert. Väljer att framföra enbart säkra kort. Lättsmält, enkelt på ett självklart sätt.

    SvaraRadera
  3. Vi vill inte vinna till varje pris eller?

    SvaraRadera