lördag 2 oktober 2010

Satan vad svårt det är att sätta en bra rubrik!

Ja, särskilt när tankarna flyger fram och tillbaka. Måste slappa, måste förbereda resan till Riga, måste tänka valberedningstankar och måste satsa krut på middagen! Och här sitter jag!

Nåväl. En politisk tanke då. Valet ska analyseras fram och tillbaka. Partiet ska ha grupper som benar i olika frågor. Bra så. Men jag tror, efter att ha lyssnat noga i på många klokskaper i min omgivning, att det finns en analys som är viktigare än någon annan - vår omvärldsanalys. Vilka människor är det vi försöker komma nära och vilka frågor är viktiga? Vilket Sverige är det vi vill vara statsbärande för?

Tidigare har det konstaterats att människor tilltalas av socialdemokratisk politik men de vill rösta på moderaterna. Moderaterna som säger att de har en politik för arbetarklassen men fattar beslut i praktiken som gynnar de allra rikaste. Säger en sak och gör en annan.

I bland kan jag tycka att vi gjort lite för mycket tvärt om - vi talar massor om att se till att de som har det svårast får det bättre och sedan blir det inte riktigt så i praktiken. Vi måste hålla flirten med medelklassen levande hela tiden. De radikala krafttagen för att minska klyftorna uteblir och "den utjämade smetens" politik är ett faktum.

Så långt politiken i dag. Flera analyser från lysande personligheter hittar ni här på NetRoots valanalysblogg.

Många flera än jag funderar på valet, partiet och framtiden, läs mera hos Peter H och Johan W och Marika och Veronica och Sandro och Anna och Rebella och Röda berget på en blogg nära dig.

I kväll serverar jag lamm som ska marineras i vitlök, rosmarin och olja. Inga konstigheter. Till så kommer jag att experimentera. Har fantastisk gul squash från landet som ska grillas i grillpanna. Sedan har jag ett pajskal. Getost och smetana ska få sällskap av ett uppvispat ägg och kryddor. Smeten i botten på pajskalet och sedan ska jag sticka ned grillad squash i detta och baka i ugnen. Squash- och getostpaj helt enkelt. Kommer att sitta finfint till lammet. Tror att det blir bra att ringla lite honung över pajen när jag serverar och kanske har jag i lite hackade valnötter! Mums!

Efterrätt?

Nej. Tyvärr. En bit choklad kanske.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar