Anders Lindholm är vd för Demoskop. Han debatterar i dag i DN. Bland annat skriver han så här:
"Årets riksdagsval tydliggjorde att historiskt etablerade sanningar om väljarkåren inte längre gäller. Profetior från erfarna statsvetare om hur stora försprång som är möjliga att hämta in kom på skam, liksom vilka slutsatser som kan dras av SCB:s stora vårmätning under valåret. Det finns inget skäl att klandra profeterna för att förutsägelserna inte slog in, men man måste däremot ställa sig frågan om vad väljarnas ombytlighet egentligen beror på och vad den innebär för svensk politik. "
Här är något som är viktigt att tänka på för den kriskommission som ska arbeta vidare. Och viktigt för oss alla aktiva i partiet.
Det förutsägbara finns inte. Människor är inte ideologiskt förankrade. Människor går genom livet helt utan att fundera på klassperspektiv och liknade. Att välja parti blir som att välja ketchupflaska när man veckohandlar. Några läser på innehållsförteckningen, kollar sockermängd och funderar på hur höga halter tomater ketchupen innehåller. Vissa vill dessutom ha en ekologisk och rättvisemärkt variant men andra vill bara komma ur affären så snabbt som möjligt med en skitbillig matkasse. Vi är olika medvetna och vi bryr oss om olika saker.
Det är väldigt svårt att fingranska politikens innehållsförteckning. Särskilt i ett retoriskt moderatkaos där "nya arbetarepartiet" har klistrat över den gamla innehållsförteckningen samtidigt som den gamla faktiskt fortfarande gäller.
Vi måste ta ställning till hur vi ska fånga intresset hos en otroligt flyktig väljarkår. Jag tror inte det är omöjligt alls. Det kräver bara ett annat arbetssätt och en annan politisk struktur som kan fånga de lättflyktigas idéer och engagemang.
Mera om förändring hittar ni hos Johan W och Peter H och Roger J i dag på en blogg nära dig!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar