fredag 11 mars 2011

Underskatta inte Håkan...

Till och med Peter Akinder ser kompisen Håkan Juholt som ett oväntat val. Det är nog så att han kanske inte stod högst upp på allas listor. Inte ens på min av den enkla anledningen att jag inte trodde att det var riktigt möjligt.
Men att underskatta Håkan tror jag kan vara ett misstag. Jag såg att någon kallade Håkan "jämnbeige" som ledare. De kan aldrig ha mött honom. Mycket kan man säkert kalla Håkan men jämnbeige är verkligen inte i närheten. Håkan är en intensiv och brinnade politiker.

Som oppositionsledare kommer vi att få se Håkan jaga alliansen likt en rabiessmittad grävling. Mauds ivriga bävrar kommer att framstå som söndagsskoleelever i blåa mössor i jämförelse. Han ger aldrig upp. Han är totalt orädd och kan improvisera snabbare än vad Anders Borg kan stava till skattesänkning.

Jag ler bara vid tanken på hur Håkan kommer att framstå i en debatt med Göran Hägglund!

Håkan är på hemmaplan en källa till flera klassiska historier. I Håkans röda SSU-ungdom kämpade han på en distriktskongress för flera unga till riksdagen. Då gick som sig bör det äldre gardet upp och sa till den unge Håkan att det minsann behövs äldre människor i riksdagen också.
Varpå Håkan snabbt går upp i talarstolen och säger; "Men alla behöver väl inte komma från Kalmar län?"

Snabbtänkt och rapp improvisatör i talarstolen, absolut. En talare som vinner hjärtan och engagemang.

Jag minns särskilt en gång när Håkan skulle tala på ett stort möte. Det var under den perioden då jag jobbade som valkretssekreterare för riksdagsledamöterna i Kalmar län. Håkan och jag satt på första bänk i väntan på att Håkan skulle inta talarstolen. Han hade ingen aning om vad han skulle säga riktigt. Inget förberett tal alls. Tre minuter senare står han i talarstolen och håller ett anförande som trollbinder samtliga i salen och han får rungande applåder.

Nu tycker jag att Håkan ska knyta till sig ett lag som fungerar. Soloracets tid är förbi. Han måste ha olika kompetenser och personligheter i laget. Han måste delegera och låta solen lysa på flera ledare i partiet. Framförallt måste Håkan vara den som vågar öppna partiet och leda partiet in i en ny demokratisk fas. Jag hoppas att Johan Persson och alla de andra i Kriskommissionen lyssnas på! Viktigt att Håkan lyfter problem i ljuset och ser till att det blir verkstad av den kritik som framkommit särskilt mot hur högt i tak vi har.
Håkan har en otroligt stor skara av anhängare som är för allt han gör. Nu behöver han också några kärleksfulla kritiker som vågar vara djävulens advokater i tid och otid.

Jag tror att det kan bli bra. Håkan är tillräckligt okänd hos folk för att inte ha en belastning av förutfattade meningar. Fredrik Reinfeldt gillar inte valet av partiledare men vem bryr sig om vad han tycker i det fallet? Är han medlem eller?

Roligast i går var mannen på gatan som intervjuades i Rapport. När han fick frågan om han visste vem som var på bilden utbrast han glatt:
"Ja, det vet jag vem det är! Det är han Johullt!"

Det finns gott om bloggare som skriver om detta idag, exempelvis Alexandra Einerstam och Johan Westerholm och Sandro Wennberg och Peter Johansson och Jämlikhetsanden och Krassman och Johanna Graf och Peter Högberg och Martin Moberg och Michael Granstedt och Summasummarum och Svensson på en blogg nära dig.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Min blygsamhet borde egentligen förbjuda mig att göra ett inlägg. Men jag är faktiskt upphovsmannen till uttrycket om de äldre.
    Det var ett svar på ett torgmöte - efter att dåvarande distriktsordföranden Stig Alemyr hade sagt att det behövs fler pensionärer i riksdagen - som publicerades i tidningen Nyheterna.
    Men det ska nog inte uteslutas att Juholt ändå hade ett finger med i spelet när svaret formulerades...
    Allt gott,
    Peter Akinder

    SvaraRadera
  2. Ajaj... Min enda ursäkt är att jag återger detta precis som jag hörde det en gång. Av en mycket ledande partiföreträdare i länet...

    SvaraRadera