torsdag 24 mars 2011

Kapitalisterna är inte en lösning

Jag vet ärligt talat inte i vilken ände jag ska börja. Min dag inleddes med läsning av en gripande artikel i DN där två kvinnor som arbetar i hemtjänsten berättade om sina dagar. Med stor uppgivenhet berättade de om tid som inte fanns och om resurser som ständigt blev mindre. Bredvid artikeln fanns ett schema som jag började lusläsa. Schemat kompletterades med en karta så vi läsare kunde följa hemtjänstpersonalens väg mellan de olika arbetsställena. Jag fick läsa flera gånger. Tittade på kartan, måttade och läste. Till slut var jag ändå tvungen att konstatera att det där går inte. Dessa båda damer gör det omöjliga. Dag efter dag.

Sedan slog jag upp SvD och läste debatten där partikamraterna Robert Noord och Magnus Sundberg sticker ut hakan och tycker att välfärden ska fixas av kapitalisterna. Deras slutsats är att vi ska exportera välfärdskapitalismen till resten av Europa. Och vi ska sluta upp med att gnälla över att kapitalistena tar ut vinster.Med "vi" uppfattar jag nog att de menar socialdemokratin.

Med de båda förtvivlade damerna från hemtjänsten i bakhuvudet läser jag följande skrivet av Noord och Sundberg:

"Kommuner och landsting bör också inrätta särskilda bonusar till de verksamheter som lyckas höja kvaliteten till en lägre kostnad. Dessa bonusar ska gälla såväl de privata alternativen som de kommunalt drivna. Eftersom personalens insatser är av avgörande betydelse förutsätts en del av bonusen gå till personalen, antingen i direkt löneförmån eller till kompetensutveckling."


Ameh.

Jag tycker att Robert Noord och Magnus Sundberg ska ta och prova det där hemtjänstschemat.

Den dag då vi i verkligheten/praktiken hittar en lösning där kapitalisterna (som Noord och Sundberg benämner dem) kan effektivisera välfärdsverksamheten kostnadsmässigt och samtidigt höja kvaliten så får vi diskutera. I nuläget blöder Sverige. Pengar och resurser finns men finns på fel ställe.

Med ovanstående i bakhuvudet så hittar jag en nyhet hos lokalradion i Östergötland.

"Upphandlingen av flera servicehus inom äldreomsorgen i Linköping har misslyckats. I fem fall har kommunen inte fått in ett enda anbud. Inte ens kommunen själva som driver verksamheterna i dag har lagt något bud."

Kapitalisterna vill inte ta hand om de äldre om det inte finns stålar i det. Nu ser vi första exemplet på att inte heller kommunen vill.

Vad gör vi nu då? Exporterar de äldre till låglöneländer?

Skriver om detta gör även Martin Moberg på en blogg nära dig.

2 kommentarer:

  1. Få vill och kan betala med egna pengar, ännu färre vill arbeta gratis. Alla kan inte få som de vill med andra ord.

    En form av vårdplikt som ersättare till värnplikten är åtminstone teoretiskt tänkbar.

    Lättare att få stöd för är nog att fler av dem som kan betala med egna pengar för vård på äldre dagar också gör detta. Se det som ett alternativ till förmögenhetsskatten.

    SvaraRadera
  2. Den döende dandyn24 mars 2011 kl. 18:45

    Vad ska man säga om sådana herrar? Förmodligen hör de till den växande skaran av infiltratörer från de "Nya moderaterna" – en skapelse signerad tre män: Reinfeldt, Schlingman och Borg. Deras taktik var och är en smart och mäktig propagandaapparat (inkl media) som vänder svart till vitt. Men det "Svarta gänget" (Björn Afzelius) "är samma gamla mörkermän". Vänstern måste passa sig, måste söka ett motmedel mot "det svarta gängets" propaganda och manipulation. Snart står vi där som fån: valet 2014 när SD blivit rumsrena, valet 2018 när C och Kd hamnat utanför riksdagen och SD vuxit sig så starka att de bildar regeringskoalition med "Nya moderaterna". S och V har inte en chans om man inte inser faran, inte kan visa folk hur de luras varje dag. Jag är inte konspiratoriskt lagd, bara besviken på att S så lätt går på finten. Noord och Sundberg är trojanska hästar, även om de kanske inte vet om det själva.

    SvaraRadera