måndag 28 mars 2011

Ja, vi ska utrota barnfattigdomen!

Härligt Håkan!

Att utrota barnfattigdom ska vara en av de viktigaste frågorna för en framtida s-regering. Det underströk verkligen Håkan Juholt i sitt linjetal i lördags. Jag blir så glad över detta!

Dessutom är det nog så att jag kan räkna med att den motion jag lagt i frågan till Kalmar läns partidistriktskongress är bifallen... En motion som jag skrev för ungefär nio månader sedan. Bäst att påpeka det så ingen tror att jag snott idén från Håkan...

Varför just barnfattigdomen är så viktig kan man orda en hel del om. För er som är nya på begreppet så läs gärna mera hos Rädda Barnen. Det handlar om att vi inte kan göra om barndomen. Den är som den är och vi präglas därefter. Vi kan inte spola tillbaka och göra om. Därför är det så viktigt att den är bra.

I kölvattnet av sjuka, utförsäkrade och arbetslösa hamnar barnen. Barn som tar på sig ett vuxenansvar för att skydda mamma och pappa. Och sig själva... De sjukskriver sig när det är skolresa, de hittar på undanflykter vid fritidsdagar och de gör allt för att hålla skenet uppe. Att vara fattig är ju skamligt i ett land som Sverige, eller hur? Antalet bran som enligt Rädda Barnens definition är fattiga i Sverige ökar. Så kan vi inte ha det.

En stark agenda med målmedvetna beslut som strävar efter att bit för bit göra livet bättre för barnen. Det ska socialdemokraterna ha. En trygg och god uppväxt formar framtidens vuxna till trygga, nyfikna och uppfinningsrika människor. Som alltid är det viktigt att börja med barnen.

En ideologisk och tydlig markering från Håkan Juholt som jag gläds åt.

Nu är det vardag och dags att skrida till verket. Jobb och allvar. Mera i Aftonbladet om detta.

Det är ett måste att i dag läsa Marika Lindgren Åsbrinks briljanta debatt i Aftonbladet. Huvet på spiken!

Mera hos Jämlikhetsanden i dag och Hos Sandro Wennberg som skriver om Carin Jämtins tal på en blogg nära dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar