måndag 7 september 2009

Influensaskräck

Svininfluensan sätter myror i huvudet...
I går kikade jag på första delen av tv 4:s nya serie Överlevarna. En serie som inte var helt lyckad i svininfluensatider. Folk dör som flugor i en helt ny typ av flunsa, myndigheterna massvaccinerar och..ja. Ni förstår.
Men tydligen är det ett sammanträffande att detta sända nu. Sedan länge planerat.

Det jag kan fundera över är alcogelhysterin. Familjen har en flaska som maken hade med på resa till Afrika. Den kanske blir hårdvaluta snart. Vi använder den inte.

Jag äter varierad kost, jag rör på mig hyfsat normalt, jag tvättar händerna titt och tätt. Jag undviker alltid att slicka på handtag, peta mig i näsan och att sukta på andras nysningar.

Min högst oprofessionella bedömning är att jag inte kommer att dö i svininfluensa. Men som sagt, man ska aldrig säga aldrig. Det var flera år sedan den "vanliga" influensan drabbade mig. Tror att sista gången var hösten 1991... Men det innebär kanske bara att jag är mera mottaglig nu, vad vet jag.

Men den där alcogelen den dyker upp överallt. Senast såg jag en restaurang i stan som erbjöd gästerna att ta lite före maten. Frågan är om den gel man tar utrotar eventuella bakterier som finns på flaskan efter att alla varit där och tryckt? Förmodligen. Annars vore hela grejen kontraproduktiv.

Hörde också om människor som efter ett offentligt toabesök tar i alla handtag och låsmekanismer med en papperservett.

Min slutsats är att jag hoppas att det är så att om jag nu lever sunt och fortsätter med normal bashygien så kommer svininfluensan inte alls. Jag är fortfarande inte övertygad om att jag ska vaccinera mig! Av rädsla för egen del så skulle jag inte göra det. Däremot kan jag mycket väl tänka mig att göra det av solidaritet mot andra - så att jag inte orsakar att andra blir sjuka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar