torsdag 17 september 2009

Göran och vänsterspöket

I dag är en bra dag! Vi ska glädja oss åt en fin opinionsundersökning. Människor är missnöjda med den moderatledda regeringens politik och nu märks det. De är genomskådade.

I dag skriver Göran Hägglund, KD, på DN debatt. Det är god underhållning av flera olika anledningar. Mannen som givit homofobin ett ansikte skriver om tolerans och om att människor ska ha rätt att vara som de vill. Spännande.
Han påstår att kulturell vänster i årtionden hånat vanligt folk! Och vi har inget märkt! Oj, tänk vad lurad jag blivit! Och tack Göran, tack, för din upplysning. Jag får verkligen fundera på hur jag ska hantera denna information...fast det får bli efter att jag burit ved, tvättat och jagat fästingar då.

Göran avslutar så här (kärnfullt):

"Det börjar bli hög tid att återupprätta det sunda förnuftet i svensk politisk debatt. Och inte minst respektera vanligt folks rätt att vara precis som de är."

Hela Göran Hägglunds artikel får mig att fundera på vad som hänt. Vad är det som gör att han helt plötsligt tror sig ha upptäckt en hel befolkning där ute som dessutom tillskrivs vara kränkt?
Det känns desperat och märkligt.
Det luktar "kom allihop så ska Göran rädda er från det otäcka vänsteretablissemanget".

Det finns en tendens hos kristdemokrater att agera beskyddande. Människor ska räddas via insamlingar eller via kristdemokratisk omsorg. Människor förväntas ta emot gåvor och vara glada för dem. En anständig trygghet och lön som ger frihet och möjlighet till att själv klara sig och stå på egna ben är inte deras primära mål.

Jag minns tydligt en debatt hemma i kommunfullmäktige i Vimmerby. Vår ledande kristdemokrat i kommunen sa där att hon "beundrade min förmåga att ta in hur vanliga människor har det". Jag svarade henne att det inte är någon slags "förmåga" utan det beror helt enkelt på att jag är en helt vanlig människa och att jag befinner mig på alldeles vanliga platser varje dag. Inga konstigheter... Faktum är att hon blev upprörd och påstod at tjag ville "chikanera" henne med mitt svar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar