onsdag 16 maj 2012

Jag hinner inte med i svängarna

Tänk att det ska vara så rent omöjligt att hänga med!

På skänken i köket står sudegen och gonar sig. Jag bakar bröd som verkligen är helt fantastiska. Jag lyckas med frasiga baguetter och med himmelsk focaccia. Valnötslimpan, ja den är inte heller att leka med.

Då slår det ned som en bomb att jag är helt ute. Konsum-tidningen slår fast att nu är surdegsvågen över och det som nu är inne det är att göra egen korv.

Korvtrenden är här.

Men då ska jag be att få protestera. Korv det har varit vardag i Småland sedan urminnes tider. För den som kan sin Emil i Lönneberga så vet ni att det var en korv som fick Kommandoran på fall. Och att borgmästarfrun minsann var "galen i körv".

Hackekorv är en fantastisk korv och den är långt i från något nytt påhitt. Men hackekorven får mig osökt att tänka på älskade Majsan. Maj Djurstedt som gav oss så många underbara matupplevelser och som gick bort nyligen allt för tidigt trots att hon var 85 år fyllda. Hon kunde sin hackekorv hon. Jag ser det som en otrolig förmån att hon var min vän och att jag fått sitta vid hennes bord och äta hennes kärleksfullt hemlagade hackekorv.

Majsan visste att laga hackekorv och här bjuder jag er hennes recept! Fantastiskt gott och om det är trendigt, ja, det får ni själva avgöra:

Hackekorv, av Maj Djurstedt

5 meter krokfjälster, klipp i 8-10 bitar, skölj noga
1,5 kg fläskfärs
3 stora gula lökar
20 stora kokta och kalla potatisar
2 msk salt
1 tsk vitpeppar
1 tsk svartpeppar
1 msk strösocker

"Allt mals tillsammans och smeten bearbetas med kryddorna. Förr i världen använde man också lungor och hjärta från grisen, men korv efter ovan nämnda recept blir bra. Med köttkvarnen till hjälp (och korvhorn) fyller jag fjälsterlängderna, en efter en. Ganska hårt ska smeten stoppas. Knyt till i båda ändar av korven med bomullsgarn. Lämna omgående in korven för varmrökning i ca 18-20 timmar. Då blir den härlig i färgen och doftar sagolikt gott. Sedan är det bara att förvara den kallt (eller i frys) och steka i bitar på svag värme. Väntar man någon dag innan korven kommer in i röken, så blir syrligheten mera framträdande. Servera med kokt potatis, vit löksås och lingonsylt. En spis för gudar och gudinnor, helt enkelt!"

Ja mina vänner. Så är det. Möjligen trendigt men definitivt gott. Det som kan vara trixigt i detta är förstås att hitta någon som kan röka korven. Men jag ska överlåta den detaljen till min man, hans grill och rökspån. Det ska bli spännade!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar