tisdag 14 september 2010

Sverige som vi känner det kommer att dö

I dag på SvD Brännpunkt skriver några utav mina hjältar om hur de ser på Sverige och den nedrustning av välfärden som skett. Det är Mikael Wiehe, Titiyo, Stefan Sundström, Nina Ramsby, Miss Li och Martin Hederos.

"Sverige håller på att slitas sönder. I 30 år har klyftorna vuxit – och det går allt snabbare. Aldrig tidigare har klyftorna varit så stora – mellan fattiga och rika, de med jobb och de utan, friska och sjuka, invandrare och ”svenskar”.

Idag räknas 1,1 miljoner som fattiga. Inkomstskillnaderna är 70 procent större än i början av 80-talet. Den rikaste tiondelen tjänar numera lika mycket som halva befolkningen.

Värst är situationen för sjuka, arbetslösa och pensionärer. Bland dem har andelen fattiga mer än dubblerats de senaste tio åren. Det så omtalade utanförskapet har aldrig varit så hårt cementerat som nu. "


Läs gärna hela.

Ett land där allt flera uppmanas bli sin egen lyckas smed slits isär. Tänk på dig själv och skit i andra. Välfärd får du om du jobbar men är du sjuk ska du vara fattig. Är du utan arbete ska du tvingas till underkastelse. Människor ska ha ett värdigt liv bara om de bidrar fullt ut.

Jag ställer inte upp på detta. Attityden gör mig rasande! ALLA människors lika värde. Inget annat duger.

Flera som uppmärksammar att Sverige slits isär är Peter och Anna och Martin och Johan och Alliansfritt och Veronica och Marika på en blogg nära dig.

7 kommentarer:

  1. Jag säger bara : Så är det och "nedmonterarna" har tyvärr fått draghjälp av många av oss andra, som helt plötsligt blivit förblindade av den högerpropaganda som matas ut i tid och minut.Det här kan vara en farlig utveckling,när många människor upptäcker att välfärd,arbete och gemenskap,är inte till för alla.

    SvaraRadera
  2. Gemenskap i ett samhälle är inget "politiskt". Vänlighet, samverkan, ett fast handslag och blickar som möts. Eller att hjälpa den som är sjuk med att gå till affären har ingenting med politik att göra. Tvärtom. Låt civilsamhället få sin chans. Håll politikerna borta så kommer mycket att bli bättre. Det ska förstås finnas sociala strygghetssystem för den som är sjuk, arbetslös eller gammal. Men stödet från samhället ska inte vara alltings mål och mening. Våga lita på folk!

    SvaraRadera
  3. I 30 år? I 21 av dessa år har S med stöd av vänstern för det mesta styrt Sverige.
    Jag tror helt ärligt att problemet för S är denna högljudda retorik som inte motsvaras av handling.
    4 år med klagande på skattesänkningar och så visar det sig att de rödgröna säger ja till allt och lägger till mer dessutom.
    De flesta människor gillar nog inte sånt (verkar det som).

    SvaraRadera
  4. Det är några dagar kvar, än vet vi inte hur det går men jag vågar mig på att påstå att S hade fått fler röster om de varit lite modigare och stått för att många skulle få betala lite högre skatt för att det finns många som inte hittar något jobb eller som inte kan jobba på grund av ålder och/eller sjukdom.

    Jag tror att S förlorat på sitt tal om de rika och klyftor. Hade S istället varit tydliga med vilka behov som finns hade det varit en annan sak.

    Det är en sak att vara en av många som solidariskt bidrar till det gemensamma, en helt annan att pekas ut som en av dem som ska betala för andras välfärd.

    SvaraRadera
  5. Jag håller med Annika! Man måste även tänka på dem som har ett handikapp eller rörelsehinder ska kunna leva i vårt samhälle. Dom blir mer och mer utanför samhället pga den borgerliga "jobbpolitiken". Det är en otäck utveckling som sker just nu.Man måste bry sig om varandra och inte vara egoister.

    SvaraRadera
  6. Nej, Sverige kommer inte att dö, varken det vi känner eller det vi inte känner. Sverige förändras, på gott och ont och med Alliansen vid rodret blir det till det bättre.

    Eller blir Sverige bättre med könsneutrala toaletter, butlers i tunnelbanan och "skatt på förmögna" som ingen kan tala om hur den ska bli?

    Jag, och i princip alla jag känner, har fått det bättre under Alliansen. Jag har fått jobb efter 2 års arbetslöshet, jag har fått mycket mer kvar efter skatt, jag kan spara, jag kan skänka bort pengar, jag har kunnat välja en vårdcentral nära hemmet, jag har kunnat börja renovera huset tack vare ROT, jag behöver inte åka 4 mil för att köpa Alvedon en lördagkväll mm mm. Jag har fått större frihet!

    Varför i hela fridens namn skulle jag vilja ha en rödgrön regering som vill ta ifrån mig allt detta?
    Varför skulle jag vilja leva i ett land med en fifflande statsminister och kommunister i regeringen?

    Varför?

    SvaraRadera
  7. Ja äntligen har argumentationen börjat fokusera på en rättvis välfärd.

    Hoppas att det inte är för sent. Sten Andersson lär ha sagt att vi aldrig förlorat ett val där vi fokuserat på just "rättvis välfärd"

    SvaraRadera