torsdag 18 november 2010

Många goda tankar Bucht

I dag läser jag riksdagsledamoten Sven-Erik Buchts inlägg på Aftonbladet debatt. Han är ett utmärkt exempel på en politiker som har vilja och engagemang. Vi känner inte varandra men den bedömningen gjorde jag efter att ha lyssnat på en föreläsning han höll i Emmaboda förra året om det jobb som han och hans partikamrater lagt ned på att få fart i Haparanda!

Han skriver bland annat så här:
"Mitt intryck av den senaste valrörelsen var att det var en hagelsvärm av förslag, varje dag sprutade det fram något nytt. De olika partierna försökte bräcka varandra med olika förslag om än det ena och än det andra. Ska inte en valrörelse vara så då? Nej, i mitt tycke gled vi för långt bort i från det som var viktigt – att berätta för människor varför vi skulle få deras förtroende att styra Sverige under de kommande fyra åren.

Vi misslyckades med att ge en skarp bild av hur människor tillsammans kan skapa en bättre framtid. Även erfarna politiker blev villrådiga. Undrar hur gemene svensk upplevde det? Jag tror skogen blev så tät och så mörk att många drog sig för att ge sig in i den. Det saknades ett ljus, en berättelse om var vi vill att Sverige ska vara."

Mycket läsvärt i dag också på Rebellabloggen, om att vi ska sluta könskvotera in män en gång för alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar