fredag 11 februari 2011

Partiledaren väljs utan att vi vet vad hon eller han tycker

Jag har fått kommentarer kring mitt resonemang i partiledarfrågan. Jag tror att jag behöver förtydliga mig.

Jag vet att s-föreningar och medlemmar fått vara där och säga sitt på möten runt om i landet.

Jag vet att det lämnas in förslag både på ledarens karaktärsegenskaper och önskade erfarenheter.

Det jag vänder mig mot är hymladet som nu sker. En kandidat ska fram. En.

Det tycker jag är fattigt hos Sveriges största parti. Jag vill se flera kandidater som berättar vad de vill. Vad drömmer de om? Vad brinner de för? Sedan vill jag se ett val.

Nu köper vi grisen i säcken, om ni ursäktar min småländska...

Att trava till kongressen och välja på en kandidat är fortfarande förkastligt.

Personligen tror jag på att det finns flera duktiga kandidater. Jag har tidigare skrivit att jag tycker att Tomas Eneroth skulle kunna vara ett bra val. Men Lena Sommestad och Ylva Johansson är mycket tänkbara.

Dessutom tror jag på delat ledarskap. Inte en utan två partiledare som stöttar varandra. Ett team i toppen.

Elisabeth Sahlén Karlsson och Anna Vikström och Johanna Graf på en blogg nära dig..

3 kommentarer:

  1. N-E Bert R Hermansson11 februari 2011 kl. 23:46

    Enligt uppgift så har S-stadgar som tydligen säger att två ledare får man inte vara. Dags att ändra på dessa stadgar. Idén är lysande annars.Ändra det vid extrakongressen!!!!!!
    Jag önskar att herr Baylan lämnar sin plats till
    en ny partisekreterare. Gör man inte detta så vill jag bestämt påstå att hela partiet är helt toppstyrt och då finns ingen framtid för oss socialdemokrater.

    SvaraRadera
  2. Jag skriver under på varje ord! Du har mer makt än jag - starta en inre revolution - jag hänger på! ( jag vet inte hur man skapar de här identiteterna här under...så jag är bara jag )

    //Michael Arvidsson http://curatio.se/blog.

    SvaraRadera
  3. Du är citerad i fredagens Fokus om du inte sett det, kul och överraskande att se ditt namn där! :)

    SvaraRadera