måndag 28 februari 2011

Politik är att vilja

‎"Ingen människa kan skapa sig en ö,där han eller hon oberoende av andra kan leva ett liv i frihet. För vi är alla förr eller senare beroende av varandra."

I dag är det 25 år sedan Olof Palme dog. Citatet ovan är ett av många som cirkulerar på Facebook i dag till hans minne.

Själv använder jag gärna frasen "politik är att vilja". Så är det för mig. Finns inte viljan där så duger det inte. Det finns politiker som lutar sig tillbaka och vill ta emot och ta ställning till andras förslag. De får aldrig min respekt.

Pamle då. Jag, precis som så många andra, minns exakt var jag var när beskedet kom. Det var morgon och jag stirrade tomt på radion som satt på en vägg. Jag var 19 år och hade inte påbörjat mitt politiska engagemang ännu. Jag kände fasa.

Många skriver i dag om Palme, Röda berget och Tord Oscarsson och Svensson är några på en blogg nära dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar