måndag 21 februari 2011

Så himla bra skrivet Åsa!

Läser en debatt av Åsa Linde. Det borde ni också göra. Här kommer en bit, ämnet är fattigdom i Sverige i dag.

"Så fort detta kommer på tal är det genast någon som invänder att ingen svälter ihjäl i Sverige, och att det minsann ser mycket värre ut på andra håll i världen. Naturligtvis är det så. Det går alltid att hitta dem som har det värre. Men betyder det att vi ska blunda för de problem som finns här? Att vi som är fattiga fast vi bor i ett rikt land bara ska hålla käften och vara glada över att vi inte svälter ihjäl?

Jag tycker inte det och därför skriver jag nu detta, även fast jag hade tänkt låta bli. Jag hade en halvfärdig artikel som jag hade tänkt skicka till någon debattsida. Samtidigt var det något som hindrade mig, det kändes som att någon annan än jag borde ta den platsen. Det kändes som att impulsen att alltid ta ett steg fram och bara ”här är jag, kolla på mig” borde tryckas ner. Men jag kan bara inte låta bli att yttra mig om detta. För när jag läser i tidningen och hör folk säga i TV att fattiga människor egentligen inte finns i Sverige vill jag sticka mitt kontoutdrag under näsan på er och skrika ”vad fan är det här då!”.

Jag vill att vi ska prata siffror, pengar. Jag vill att ni ska veta exakt hur lite jag har att försörja mig och min sjuåriga dotter på varje månad. Jag vill att ni ska veta hur det känns att säga ”nej vi kan inte baka idag för jag har inte råd med ingredienser, vi bakade ju förra helgen” till sitt barn som kommer med förslag på lördagsaktiviteter."

1 kommentar: