fredag 18 februari 2011

Är ni många som behandlar medlemmar som skit?

Jag bleknade en smula när jag läste Gunilla Källenius blogginlägg idag. Hon beskriver hur hon alltid röstat socialdemokratiskt och att nu så hade hon bestämt sig för att bli medlem sedan en tid tillbaka. I valet av ombud till partikongressen beslöt hon sig för lite extra engagemang. Hon ville veta hur kandidaterna tänkte rösta innan hon valde ut vilka 20 hon ville se som representanter. Svaren varierade men detta skrämde mig verkligen:

"En person var direkt negativ, och svarade: ”Jag respekterar valberedningens arbete och kommer stödja den kandidat de föreslår. Tror det mycket farligt om du (och andra) föregår valberedningens gedigna arbete genom att själva leka valberedning”."

Då undrar jag följande; hur hanterar partiets företrädare nya tidens teknik? Förstår de inte att det finns människor som når och nås på mycket enkla sätt? Hur är det möjligt att företrädare för socialdemokraterna beter sig på detta sätt mot en medlem? Nu var ju Gunilla Källenius snäll nog att inte peka ut den som gjorde ovanstående dundergroda.

Om jag vore som Gunilla skulle jag nog fundera på om det inte vore dags att tala i klarspråk om vem det var.

Även Röda berget har uppmärksammat detta i dag.

3 kommentarer:

  1. Gunilla Källenius19 februari 2011 kl. 01:07

    Jag tycker inte det är särskilt meningsfullt att fördjupa sig i vem som sagt något så korkat. Det är bara ett extrem uttryck för en uppfattning och ett strukturellt och organisatoriskt problem som är viktigare att diskutera: varför man tror att beslut ska fattas i slutna rum, varför ombudskandidaterna har så olika uppfattning om sitt mandat, varför det är så svårt att få en uppfattning om deras åsikter när det är så lätt att lägga ut det på nätet, varför det inte går att nå dem om de nu vill vara min representant, varför styrelsen hämtar in information och sedan inte lämnar ut den när det är så lätt, och varför den inte är öppen med vad de förmedlar till valberedningen etc etc.

    SvaraRadera
  2. Den här personen som svarar så verkar inte ha förstått vilket uppdrag ombudet har. Personen har inte uppdraget från valberedningen eller sin lokala arbetarekommunstyrelse. Det är medlemmarna som är uppdragsgivare.

    Enkelt att glömma men får inte glömmas. Kraven som jag ställer på ombuden är därmed rätt.

    Mvh

    Roger Jönsson (s)
    http://rogerjonssons.blogspot.com/

    SvaraRadera
  3. Gunilla, du har så rätt. Den som uttryckte sig så kanske till och med har vett att skämmas. Jag är själv kandidat och skulle verkligen välkomna medlemmar som brydde sig lika mycket som du gör! Problemen är flera, ett är öppenheten i processen. Vi måste öppna upp partiet och lösa upp sjukligt dåliga maktstrukturer. Snabbt. Sedan måste partiföreträdare på alla nivåer inse att dagens teknik gör att de kan bli nådda i tid och otid. Precis som de också kan välja att nå ut på många olika sätt! Bloggverktyget är ju bara ett sätt. Jag tänker jobba på med att försöka öppna upp partiet. Och jag är inte ensam!

    SvaraRadera