onsdag 3 november 2010

Många darrar i dag

Visst är det ett underbart land vi lever i.

Det är helt okej att som miljöpolitisk talesman låta sig bjudas på resa till Frankrike av oljebolaget Shell så som moderaten Sofia Arkelsten gjorde. Carl Bildt säger att han låtit sig bjudas på massor av resor samtidigt som de allra flesta riksdagsledamöter aldrig varit i närheten av att låta sig bjudas av näringslivet.

När Mona Sahlin blir inbjuden som hedersgäst på tennis så låter det i media som om hon vore misstänkt för folkmord. Lena Mellin tar i med alla sina brösttoner.

Bra att Monas bjudtennis utreds, jättebra, men hur ska politiker göra som blir inbjudna till ett evenemang i rollen som politker? Jag tror att det är många partiledare och liknade som darrar i dag. Mingelfester, teaterpremiärer och biopremiärer, jag tror att det delas ut biljetter ganska friskt.

Den som tror att Mona Sahlin är helt ensam om att låta sig bjudas på ett kulturevenemang är snäll och räcker upp handen! Vill journalister leta exempel på detta så tror jag att de har god sysselsättning en tid framöver.

Tusan, i min inbox fanns en inbjudan till Hörsams invigningsfest, glögg och pepparkakor utlovas och jag får 10 procent på sortimentet den dagen om jag dyker upp. Nu ligger festligheterna i Rotebro och de nämner inget om att de vill betala min resa. Så det lär väl inte bli av kan jag tro.

Frågan som uppstår är ju ändå om jag blir bjuden som hörselskadad kund. Eller som hörselskadad kund som är politiker? Och i så fall; om jag går dit, kan jag få betala för glöggen och pepparkakorna? Och vad händer om jag handlar Hörsams grejer till rabatterat pris denna dagen? Är det månne bestickning?

Det enda raka och ärliga verkar väl vara en övergripande uppgörelse över partigränserna om vad som är okej och inte.

Flera om detta i dag är Jämlikhetsanden och Peter H och Peter A och Martin M och Christian D och Katarina N F och Claes K på en blogg nära dig.

Expressen ger sin syn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar