måndag 4 juni 2012

Rapport från en weber

Nej. Det är inte jag som grillar i år. I år grillar vi inte två gånger om dagen (vi har ett kök nu) så då får maken göra det.

Herregud, jag insåg nu att det är i dagarna exakt ett år sedan de började riva ut vårt gamla kök! Som vi sedan flyttade in i första veckan i september!! Hur stod jag ut?

Nåväl, åter till grillen...
Jag är oresonligt sträng ibland när jag talar om att det är grilltillbehören som är det viktiga. Och att de i allmännhet tillreds av mig inne i köket. Men för all del, i bland är det tvärt om.
Så var det i lördags när vi gjorde korv. Smeten bestod av ett halvkilo mager fläskfärs, en skvätt vitt vin, lite vatten, färsk salvia, i vitlöksklyfta, svartpeppar och salt. Via köttkvarnen stoppades härligheten i korvskinn modell tjocka. Och sedan fick maken äran att röka korven på sin weber med våtlagd spån från äppelträd. Och det var riktigt sensationellt gott! Till hade vi krämig sparrisrisotto.
Inte synd om oss alls! Med en sådan middag så var inte ens vädret ett problem!

Nästa gång vi gör korv så ska vi testa att själva mala ned köttet för att få till grövre konsistens! Kanske ta de smala fjälstren för riktig "salsicciaeffekt" på rullen!

Jag gissar på hemgjord korv som sommarens hit i casa de la Högberg, tänk vad olika den kan smaksättas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar