torsdag 28 juni 2012

Hemarbetande man, är en lycklig man

Vad underbart det är med vetenskap. Tack Cambridge, tack.  Nu har det nämligen forskats fram att mannen som gör hemmajobb han är lyckligare än andra.

Jag visste det.

Tänk, jag har en man som går där hemma och småmyser lite...dammsuger lite, stryker och lyssnar på musik, torkar golven med nya moppen (som jag köpte i present, den har 3D-effekt!) och tömmer diskmaskinen.

Lycklig.

För att jag också ska vara lycklig så sköter jag permanent tvätten. Och dammar och planerar mat och annat som ska planeras. Bakar surdegsbröd.

Jag sköter dessutom helt ofrivilligt och högst sällan fönsterputsning. Det går en gammal skröna i hemmet om att maken gjorde det en gång, fick kritik för utförandet, och sedan aldrig mera. Fan tro´t.

Fönsterputsning är förmodligen undantaget som bekräftar regeln. För inte blir jag lycklig av att putsa fönster. Möjligen lite glad efteråt. Om de inte blir randiga. Vilket de alltid blir.

Johan Westerholm han tror inte på statistik och vetenskap. Så kan vi inte ha det. Bland annat skriver han så här:

"Tillåt mig ifrågasätta studien i grunden. Trots att svenska män har blivit studerade så känner i varje fall inte jag igen mig i den slutsatsen. Inte är jag lycklig när jag dammsuger inte, dammtorka tillhör även det bland det tristaste jag kan komma på. Sysslor som gräsklippning och snöskottning går an eftersom det blir ett rätt tydligt resultat men hushållssysslor i övrigt? Njae. Ingenting som gör mig lycklig."

Johan, man kan inte ifrågasätta viktiga vetenskapliga rön. Martin Moberg är heller inte lycklig när han städar!








1 kommentar: