fredag 6 augusti 2010

Tvärtomläsning och märkligheter - men Skolverket har rätt eller?

Jag måste ta ett varv till om minister Björklunds siffror. Har fått kommentarer på detta som tyvärr inte syns men de är väl värda att lyftas fram.

Tomas och Anders påstår att lärartätheten är högre 2010 än 2006. Och de undrar var jag får saker från.

Siffrorna kommer från Skolverket och ser ut så här:

8,3 lärare per 100 lever 2006 och 8,2 2009 i grundskolan

på gymnasiet ska siffrorna vara 7,9 idag mot 8,1 2006.

Sedan kommer vi till en länk som Anders bjuder på:

Nämligen denna


Anders skriver så här:

"Lärartätheten i grundskolan är högre 2010 än 2006....vart har du hittat din statistik? "


Jag klickade nyfiket in på Anders länk och hittar denna inledning på Skolverkets hemsida:

"Skolverkets lärarstatistik för läsåret 2009/10 visar att lärartätheten minskat i de största skolformerna sedan föregående läsår. Statistiken visar samtidigt att andelen lärare med pedagogisk högskoleexamen ökat i nästan samliga skolformer."

Läser jag vidare så skriver de siffran 8,2 lärare per 100 elever i grundskolan 2010. Hur jag än räknar så kan jag inte få 8,2 till att vara mera än 8,3 (2006).

Men vi kanske ska läsa allt tvärt om?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar