tisdag 24 augusti 2010

Jag är stolt över min hembygd - var det du också!

Negativism.
Är det vad som drabbat en del?
Är det negativism som får vimmerbybor att väsa åt turisterna och åt saker som följer i deras spår?

Jag blev egentligen inte förvånad när jag läste om de reaktioner som Birger Schlaug fått när han besökte Vimmerby. Läs mera om detta här.

Jag vet inte vad som driver de negativa. Jag kan förklara hur jag brukar resonera själv. Alla som besöker stan får en dosis lokal kulturturism av mig. Många har frågor och jag känner mig ALLTID som en ambassadör för hela kommunen.

Jag minns våren 1996, när vår minister Ulrica Messing var på besök. Jag körde henne och hennes pressis till de olika ställena som skulle besökas. När vi hade några minuter över så tog jag varvet runt i stan, husen på Storgatan, svängen förbi Näs och sockerdricksträdet. Ett träd som fick både minister och pressis att spärra upp ögonen och förundrat konstatera att det är ett alldeles verkligt träd.

Eller så enkelt som att ta med jobbarkompisar och chefer från annan ort till Näs på lunchen och passa på att berätta att utställningen är värd ett besök.

Minnesvärd var en tur på landsbygden som slutade i korusning, åskväder och, trots detta, fantastiskt trevlig picknick vid 1000-åriga eken i skrönornas och sägnernas Rumskulla.

Vi har många underbara saker i Vimmerby kommun. Jag är stolt över vår kulturhistoria och över att Astrid Lindgren så otroligt skickligt hade förmågan att omvandla den till levande berättelser!
Kan vi inte enas om att det finns större problem i världen än att matvaror tar slut i butikerna och att någon stackars turist råkar köra mot enkelriktat?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar