fredag 2 oktober 2009

Tillbaka till rötter och bas

Jag har länge funderat på om partiet inte krånglar till det lite väl mycket. Många ropar efter förnyelse i politiken. Det tillsätts grupper som filar på nyheter och förslag. Våra motståndare säger att vi inte har någon politik på flera områden och att vi blir svaret skyldiga många gånger. Det är fel såklart. Vi socialdemokrater står på en mera än 100-årig traditionell ideologisk bas där jämlikhet, rättvisa och solidaritet är ledorden. Men tänk på detta! Det är fantastiskt och unikt!

Jag tycker att vi ska känna stolthet. För mig betyder det något alldeles speciellt att vara socialdemokrat. För mig betyder det att vi ska kunna ha högt i tak men det finns gränser. Jag kan aldrig tänka mig att gå emot min egen innesta ideologiska övertygelse i olika frågor! Jag kan inte tänka mig att ta ett vårdandsbidrag eller dra av för en hushållsnära tjänst som illröd sosse! Det går bara inte. Jag försöker leva som jag lär, kanske lyckas jag inte alltid, men jag jobbar på det.

På en utbildning jag går talar vi mycket om hur vi ska känna trygghet i att beslut vi ställs inför verkligen blir s-märkta. För min egen del handlar det om att känna efter - stämmer förslaget överens med mina socialdemokratiska värderingar eller inte?

Under valrörelsen 2006 konstaterades det att väljarna gillar vår politik men de gillade inte oss. Detta tycker jag att vi ska ha med oss. Att förnya är kanske inte rätt i alla lägen. Många gånger skulle kanske vårt parti må väl av en tillbakablick. Det är svårt att ha nya idéer för framtiden om man inte känner sin historia. Jag menar inte att vi ska strunta i nya förslag och ny politik. Det behövs också. Det jag vill säga är att vi gott och väl borde kunna stå för gammal beprövad politik, inte bara jaga nytt! Det var Henrik Schyffert som gjorde ett bejublat framträdande i Almedalen på just det temat. Jag tycker att det låg en hel del tänkvärt i det han sa. Och jag gissar att undertonen var liiiite allvarlig.

De gamla lösningarna är inte alltid dåliga. Vi är ett parti som står för jämlikhet, rättvisa och solidaritet. Förslag som bottnar där kommer aldrig att vara fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar