tisdag 20 oktober 2009

Centerpartist med brallorna nere

I morse fick jag puls redan innan jag klev ur sängen... I Nyheterna/Östran säger centerns Patric Pettersson, Mönsterås så här:

"Jag tror inte att kvinnorna låter sig stampas på och vara hemma om de inte vill det. Jag tror på framtidens kvinnor. Vårdnadsbidraget är ingen kvinnofälla."

Detta yttrande fällde han i Mönsterås kommunfullmäktiges talarstol i debatt om vårdnadsbidragets vara eller inte vara. Om vårdnadsbidraget kan man naturligtvis ha olika uppfattningar. Min uppfattning är att vårdnadsbidraget är djupt orättvist då det inte finns en chans för många människor att leva på de 3 000 kronorna i månaden som erbjuds.

Åter till Patric och hans kvinnosyn. Jag tycker att han verkligen ska fundera på vad han egentligen sa där i talarstolen. Är det verkligen hans bestämda uppfattning att det bara är kvinnor som vill bli stampade på som blir det?

Hans uttalande får i alla fall mig att fundera på hur han tänker i andra frågor. Kvinnor som vill bli slagna blir det? Kvinnor som vill vara lågavlönade blir det? Kvinnor som vill bli trakasserade blir det?

Jag tycker att Patric Pettersson har en del att förklara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar