torsdag 23 september 2010

Varför inte socialdemokraterna lockade flera

Jag har inte svaret på den frågan. Men det är allt för många som tvärsäkert tror sig veta.

De flesta säger att det är Mona Sahlins fel. Sorry, jag tänker inte hålla med om det. Det är inte en persons ansvar att axla hela den förlusten. Det är allas vår förlust. Precis som det inte bara hade varit Monas förtjänst om vi klarat hem regeringsmakten. Det hade varit allas vår arbetsseger.

Nu vill jag gärna se vad utredarna med Johan Persson i spetsen kommer fram till. Jag tror inte att det finns ett enda svar.

Jag tror att väljaren i dag är allt mera benägen att se till sakfrågor i stället för ideologi. Det kan vara små saker som avgör och många skakar på sig inför tanken på att ta in en politsk helhet.
Få människor inser att de är sossar in i märgen. Inte för att det är dåligt utan helt enkelt på grund av att vi lever i ett samhälle där politik, och politiker, oftast utmålas som dåligt/dåliga.

Vi glömmer bort att politiker är grannen i huset intill eller jobbarkompisen på samma avdelning!

Men som sagt orsaken till valresultatet tror jag man ska akta sig för att vara allt för tvärsäker på.

Flera som skriver om valresultatet är Alliansfritt och HBT-sossen och Veronica och Lis och Krassman och Marika och Rebella och Viktor och Johan W och S-buzz och Peter H på en blogg nära dig.

1 kommentar:

  1. Jag har undrar, och undrar än mer nu:
    - Vad kom S analys av valet 2006 fram till?
    – Visst måste det har gjorts en sådan analys?

    Jämför med vad M gjorde efter 2002 års val. De rannsakade sig själva och sitt politiska uppdrag. De kom tillbaka som ett "nytt" parti, de enade borgerligheten och sopade mattan 2006.

    Även om jag inte röstar blått, så uppskattar jag att M tog valet 2002 på allvar.

    Som en vanlig rödgrön väljare undrar jag:
    – Varför mäktade inte S med att göra något liknande efter 2006?
    - Var det bristen på analys och insikt av 2006 års val som gjorde att S upplevdes osynkade i valrörelsen?
    -Det kändes som att S gett upp
    – Varför fick jag inte känslan att S lärt sig något av val 2006.

    Kanske är det lika bra att S nu får en ny chans att rannsaka sig själva. Slarva inte bort den chansen, S!

    SvaraRadera