lördag 11 september 2010

Lördagsfunderingar som är röda

Sitter ned efter en tur ute i svampskogen. En lyckosam tur som innebär att jag kan laga en lyxig blandsvampsoppa i morgon. Och jag kan baka mitt egna bröd. Jag kan känna mig förnöjd med att ha goda vänner, fin och underbar familj och ett liv som jag absolut inte kan klaga på. Tvärtom. Jag lever gott och jag känner mig trygg.

I dag träffade jag en kille på torget i valarbetet. Han ville inte ta emot min valbroschyr men han skulle rösta. Killen hade kommit hit från ett annat land ganska nyligen. Som de allra flesta av oss gjort. Ursvenska är väl egentligen bara samerna. Alla andra har för generationer sedan kommit invandrande hit till det som till en början inte ens hette Sverige.

Killen kom senare fram till mig med moderaternas valmaterial i handen. Han var aktiv moderat. Jag har inga problem med det. Jag respekterar att det finns olika viljor och olika politiska drömmar om hur ett samhälle ska formas och utvecklas. Hans dröm är inte min. Men vi kan träffas och vi kan debattera sakfrågor utan att det påverkar att han säkert i grunden vill väl och vill förändra.

Det jag har svårt att förstå är hur man kan hata någon utan att känna personen? Hur kan man dra alla över en kam och säga att alla ska ut? Hur kan man vilja rensa ut människor, förbjuda demokrati och hata?

Vad är det som format alla främlingsfientliga människor till hatande och oförsonliga individer? Vad har skadat er så i ett Sverige som är så väldigt gott att leva i?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar