lördag 25 september 2010

Lördag - med en trädgårdsorgie

Valrörelsen är märklig. Alla kvällar och alla lördagar så är det snurr på torg, gator och i bostadsområden. Alla springer som galningar. Vi har dessutom kört fram och tillbaka till Eksjö med en teaterspelade son. På lediga stunder typ.

I morse vaknade jag utan väckarklocka. Yrvaket funderande på hur och var. En lördag när jag inte behövde kila ned till expen vid nio. Märkligt. En hel dag utan måsten.

Nu är det inte så att jag inte planerat. Det hade jag. Jag hade i minst två veckor drömt om en rejäl trädgårdsorgie. En orgie i gräva, rycka, knipsa och plantera. Allt det där man inte hinner under en valspurt. Klä trädgården höstfin.

Steg ett var besöka handelsträdgårdar. Hann med tre före lunchdax. Det blev silverek och ljung. Och hittade fantastisk rostflockel i Mariannelund. Höstanemoner, phlox och aster i ljusaste lila. Ja, så blev det en rudbeckia som bara inte gick att motstå, en "Tomato soup" som står ute och bara lyser! Bredvid kopparstarr som med tiden kommer att få rimfrost i skägget.... Ja, det blev massor att plantera. Och väl hemma så vet ni hur det är. Röja och åter röja innan man ens kommer intill en spade. För inte går det att plantera innan det gammal skit är borta...

I växthuset dignade tomatplantorna av knallröda godheter. Skörda och sedan röja ut plantor som gjort sitt. Faktum är att om bara det blir några dagar till med väder som detta så kommar jag att hinna skörda ett par gurkor till.

Nu är växthuset i trim och ett par finfina chili har fått flytta in där i värmen ett tag.

I morgon går jag i skarpt planteringsläge. Tremastarblommorna ska upp och bort! Fula, tråkiga och skräpiga! Hela trädgården ska bli höstfin!

I kväll tänder jag ljus på pinnar i min höstträdgård och ska ladda inför morgondagens fortsatta trädgårdsorgie!

I kväll lagar jag oxfilé Wellington med svampstuvning på kantareller och karl johan, västerbottenost, potatisgratäng och hemodlade tomater.

Livet är gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar