onsdag 27 januari 2010

I väntan på stormen

Inte en snöflinga faller ännu. SMHI har utlovat snöstorm och minst en av kvällens resor är inställda. Kanske är det som vanligt, det blir inte så mycket med vädret...
Dagens stora snackis är det hur eller hur.

Jag såg Ebba Lindsö hos Skavlan. Och jag läste en artikel om henne i går. Jag har tänkt en hel del på henne och på hur människor kan behandla varandra denna veckan. Ebba Lindsö är en välutbildad och intelligent kvinna och hon lät sig ändå snurras runt i ett ekorrhjul som INGEN ska behöva stå ut med. Det hon berättade om sin situation som vd för Svenskt Näringsliv låter helt absurt. Varje gång under dessa 800 dagar som hon träffade sin son så grät hon. Varför ska vi skapa strukturer någonstans överhuvudtaget där det inte är möjligt att ha ett normalt familjeliv?

Vem vill ha det så?

Jag minns så väl när stockholmsmoderatern Kristina Axén Ohlin avgick för att hon inte orkade snurra med längre. En reporter frågade henne vad hennes efterträdare har som hon inte hade.
"En fru", svarade hon.
Det slog mig då att hon nog faktiskt bara skämtade lite, eller möjligen inte alls. Många uppdrag i toppen av politiken, facket och för all del näringslivet kostar på. Det är svårt att fixa bullar till skolbasaren, veckohandla, skjutsa till träningar, laga kläder, köpa nya jympaskor och sätta fram en god och trevlig middag på bordet varje dag om man jobbar från morgon till sen kväll. Har du själv sedan ett EGET fritidsintresse eller om du vill träna så kan du bara fetglömma det.

Hur blev det så?

Jag hävdar att vi måste kunna ha allt, både jobb, barn och fritidsintresse och få det att fungera på ett vettigt sätt. Jag hör en del resonera som så att de vill engagera sig politiskt när barnen är större. Men vill man så måste det vara tillåtet att engagera sig utan att bli uppäten och utan att det går ut över familjen. Vi inom politiken måste hitta vägar som gör att engagemang underlättas för småbarnsföräldrar.

Blandade åldrar är bäst även i politiken, alla ska kunna vara med. Och viktigt är, tycker jag, att vi som är politskt aktiva har interssen utanför politiken. Och vänner som inte är av samma partifärg...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar