fredag 9 mars 2012

Sluta upp att kvotera in män!

Mina vänner, jag brukar inte bli så hetsig i kvoteringsdabatten. Men varje gång som en begåvad kvinna yttrar frasen "kvinnor ska väljas in för sin kompetens inte för sitt kön" så blir jag skogstokig, börjar tugga fradga och så kommer det rök ut ur öronen (trots att hörapparaterna befinner sig inplugged).

Detta yttrande kommer så gott som alltid upp och det är alltid lika vansinnigt. Vi har i mitt parti kvoterat in folk i decennier för att de kommer från Kalmar, Tuna, Vimmerby eller Högsby. Att kvotera in kvinnor, nej då blir det väldigt farligt. Då är det kompetens som gäller, ojojoj....

Nu senast så är det Anna Maria Corazza Bildt och Saila Quicklund, båda moderater på poster som EU-parlamentet och i riksdagen. Jag är inte politiskt ense med damerna men jag bedömer ändå att det är två vakna kvinnor med begåvning. Därför blir jag extremt förbannad när de säger så här:

"Det är viktigt att kvinnor, liksom män, får sina uppdrag tack vare sin kompetens. "
Känn lite på den och ställ för all del det yttrandet mot verkligheten.

Är det ingen som tycker att det är konstigt att så fort kompetens efterfrågas så poppar det upp en medelålders vit man, lagon tjock i sina bästa år?

Är det heller ingen som inser att det blir extra absurt när kvinnor diskvalificerar sig själva i citatet ovan? För om kvinnor skulle väljas in "tack vare kompetens" så innebär ju det uppenbarligen att det är så att den inte finns i särskilt stor utsträckning alls. Eftersom det väljs män gång på gång.

Och vem sätter måttet för vad som är kompetens? Är det möjligen en vit medelålders man?

En sak har jag lärt mig under åren i partiet, att det inte finns kvinnor att fråga/välja in är skitprat. De finns och de behöver bara hanteras på andra sätt. Och varning, nu ska jag generalisera.

Vi kvinnor har ett gissel. Vi förutsätter oftast att vi inte kan något och därför säger vi reflexmässigt "nej" när vi blir tillfrågade om poster.

Män blir glada som ystra vårkalvar, tackar alltid "ja" och tänker att "det där lär jag mig snart". Vare sig de gör det eller inte.

För ärligt talat; alla män som sitter på alla poster vare sig i politik eller i näringsliv är INTE kompetenta. Nej, nej och åter nej. Det sitter en hel hoper inkompetenta män där ute och häckar. Inkvoterade för att de känner någon, eller för att de kommer från rätt ort eller för att de helt enkelt var den enda som sa ja...

Så Anna Maria och Saila, jag är övertygad om att ni fick era uppdrag för att ni hade rätt kompetens. Eller för att någon såg potential hos er. Eller för att ni tog för er.

Men kom inte och säg att kvotering skulle vara ett hinder för att hitta kompetens! Det är inte sant.

Kvotering finns redan men används fel, används den rätt så bidrar vi till utveckling.

Läser intressant artikel här och ger er ett citat:

"Vi har kartlagt karriärvägarna hos samtliga svenska kommunpolitiker sedan början av 90-talet, med sannolikheten för att bli återvald som huvudsakligt fokus. Mäns politiska karriärer skiljer sig markant åt från kvinnors. Den genomsnittlige mannen har varit 7 procent mer sannolik att bli omvald, 25 procent mer sannolik att bli förstanamn på listan, och 20 procent mer sannolik att bli ordförande i en nämnd eller i kommunstyrelsen.
Det finns många anledningar till att män avancerar i politiken medan kvinnor byts ut. Män fortsätter ofta sina politiska uppdrag när de blir föräldrar."

Forskat och klart.

1 kommentar:

  1. Läs GenusNytt!

    http://genusnytt.wordpress.com/

    SvaraRadera