söndag 25 april 2010

Socialdemokrati omöjliggör företagande!

Socialdemokraterna är onda och moderaterna gör allt gott.
Sedan har de otur, moderaterna alltså, och inget fungerar riktigt som de tänkt. Nu jobbar de stenhårt på att berätta om hur Sverige fungerar trots att inte en kotte känner igen sig. Visst känns detta igen...
Nu är det till och med så att företagande är helt OMÖJLIGT i Sverige under en socialdemokratisk regering. Detta säger inte jag, det säger en lokal moderat när vi debatterar. Det intressanta är att han själv startade sitt företag under Ingvar Carlssons regering. Men som sagt, moderater säger i allmänhet en sak och gör en helt annan!

Hela historien började egentligen här.
Jag hade kommenterat alliansens budgetpropp på nyhetsplats och då brast det ut i försvar på insändarsidan. Jag fick möjlighet att på nytt utveckla och visa på skillnaderna.

"Tack för dina synpunkter Micael Glennfalk. Det blir så uppenbart att vi står
för två helt olika samhällen.
Vi socialdemokrater vill bygga ett samhälle
där det finns utrymme för alla att växa, utvecklas och lyckas." Läs hela
inlägget här.

Då blir det verkligen dramatiskt ska ni veta. Det går inte att starta och utveckla företag i ett socialdemokratiskt samhälle. Det är en lokal moderat som dundrar rejält när vi debatterar i Vimmerby Tidning.

Jag citerar:

"Ja, Annika Högberg (s), vi står för två olika samhällen. I ditt samhälle hade
jag definitivt inte varit företagare, skapat idéer och jobb om jag som ung
fått börja om." Läs hela
inlägget här.



Då får vi väl anta att han passade på att starta sitt eget företag, det första, under Carl Bildts moderatregering. Så verkar inte vara fallet. Det uppgifter jag hittar är att han startade företag mitt under en socialdemokratisk regering! Ledd av Ingvar Carlsson 1987! Så kan det gå.

Jag svarade så här:

Moderaterna har en benägenhet att säga en sak och göra en helt annan. Resultatet av moderaternas jobbpolitik hittills är 70 000 flera i utanförskap enligt ert eget sätt att räkna. Eftersom Micael Glennfalk är företagare så vet han att om man säljer ut gemensamma tillgångar för 100 miljarder så ser slutsiffran i nedräkningen hyfsad ut för en tid. Faktum kvarstår; 70 miljarder plus i budget efter sosseregeringen 2006, har vänts till ett minus på 70 miljarder nu! Det är inte så lysande. Kommunerna går med 8 miljarder back och regeringen tar bort 12 miljarder i statsbidrag. Det säger sig självt att det kommer att märkas, inte minst i Vimmerby där de röda siffrorna lyser skarpt redan i år.
Hur solidariskt är det att 60 procent av de skattesänkningar som genomförts gått till de tio procenten som har de högsta inkomsterna?
Det är lite märkligt att Micael Glennfalks företagaranda och idéer inte skulle funka i mitt socialdemokratiska samhälle. Om jag inte är helt fel ute så startade Micael Glennfalk företaget Roxx 1987. Då hade vi en socialdemokratisk regering som leddes av Ingvar Carlsson. Sedan dess har vi haft en enda moderatledd regering, bortsett från den vi har nu, och det var Carl Bildts som valdes 1991. De efterlämnade också ett gigantiskt budgetunderskott 1994 som s-regeringen sedan fick städa upp.

Lis skriver om detta och Peter också! Alliansfritt Sverige tar upp samma fråga!