tisdag 25 augusti 2009

Tungt i dag

I dag är en dag då jag inte riktigt vet om jag ska blogga eller inte. En av kvällstidningarna slår upp dilemmat skolan som kostar. Alla de där smygavgifterna som egentligen inte är till skolan men som ändå kostar... Förra året betalade jag 750 kronor till en skolresa som sonen inte kunde åka med på. Och det var självfallet frivilligt. Så frivilligt det nu kan bli när ALLA som vill åka ska vara med och betala.
Nu berättade kvällstidningen att det är vanligt att föräldrar sjukskriver sina barn när det handlar om grejer de inte har råd med. Och jag förstår dem. Att sjukskriva är ett betydlig bättre alternativ för barnet. Krasst sett slipper barnen en hel del lidande...
Rädda Barnen gör varje år en rikstäckande undersökning på barnfattigdom i alla kommuner. Här i Vimmerby finns det nästan 400 barn som räknas som fattiga enligt Rädda Barnen. Nu har kommunfullmäktige beslutat att titta närmare på orsakerna och lovat göra en handlingsplan. Men tiden går i väntan på underlag. Vi väntar på ett arbete från en universitetsstudent, ett arbete som blivit försenat.
Som det ser ut just nu kommer en hel del barn hinna växa upp innan det blir handling av här. Det DUGER INTE!
Vimmerby ska vara bäst på detta!
Vimmerby ska inte vara snåla mot Bris. I alla år jag kan minnas väljer den borgerliga majoriteten att ge ett väldigt litet bidrag till Bris. I stället för den summa per barn och år de gärna vill ha, och så väl behöver, får de några få tusenlappar. I regionen är Vimmerby kommun SNÅLAST!
Det tycker jag är pinsamt.
Även i år kommer vi sossar i kultur- och fritidsnämnden att driva bidraget till Bris (bland annat). Men vi kommer säkert att bli nedröstade igen.

Nåväl. Själv ska jag hem ikväll och titta närmare på den lååånga listan som skolan sände hem igår. Det var grejer som skulle med för en övernattningsutflykt med skolan. Det gäller att ha koll. Sovsäck, underlag, kudde var bara början. Det skojiga (sorglustiga) är att i mitten av listan stod "gosedjur" uppräknat. Jag vill se den nybakade sjua som tar med gosedjur på övernattning med klassen...

Ja, så var det maten. Barnen ska ha med något att grilla till kvällen. Kött eller korv enligt skriftlig order...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar