torsdag 13 augusti 2009

Enkel matematik...

Jag blir så trött. Nu ska de borgerliga ge mera till alla och samtidigt sänka skatterna.

Vi måste våga säga att gemensam välfärd kostar pengar - skattepengar! Ska vi ha skola, vård och omsorg så krävs det skatter. Jag vet ju att det är så att människor ute i kommunerna vill ha mera än det allra nödvändigaste. Kulturen och fritiden måste få sitt. Vi vill ha fritids och vi vill låna böcker på bibblan. Vi vill kunna simma inne och vi vill träna. Barn och unga ska ha en meningsfull fritid.

Frågan är då vad allt ska kosta? Och kanske på vems bekostnad?

Jag är beredd att betala skatt. Jag står för att vi ska betala tillsammans till saker som vi alla förr eller senare behöver. Det är solidaritet.

För mig är det så enkelt. Vi kan inte hålla på och ösa ut skattepengar till välbeställda samtidigt som sjuka, arbetslösa, pensionärer och föräldralediga får bära allt flera bördor.

Det är inte anständigt.

Längst ut på plankan står barnen med kniven mot strupen. De barn som aldrig får resa bort på semester eller ens kan drömma om att göra sådant som många barn tar för en given del av vardagen. Vi har ett samhälle redan nu där det syns på barnens kläder vilka föräldrar som har och vilka som inte har.

Jag, och alla andra som kan, ska betala skatt till gemensam välfärd. Och det ska få kosta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar