tisdag 29 oktober 2013

Släpp det som inte gör dig glad

Pratar med stressade vänner. Lyssnar och tänker att jag tror att stress i viss mån är en självuppfyllande profetia ibland. För vem är du om du inte är stressad? Är du inte viktig då?

Själv känner jag mig sällan stressad. Om det gör mig oviktig så må det vara hänt, det bjuder jag gärna på. Visst händer det ofta att jag har mycket att göra. Både på jobbet och hemma. Då är det faktiskt bättre att bita tag i uppgifterna, sortera och utföra dem än att yla om hur stressad jag är. För då börjar snurren nedåt, den negativa spiralen. Plötsligt sitter folk där med spända axlar och ihopbitna käkar.

En viktig ingrediens för att motverka stressen är att våga säga nej till det du inte vill göra och ja till roliga saker. Säg dessutom ja till människor i din omgivning som ger energi och nej till negativa energislukare. Umgås med människor du tycker om!

Positivt tänkande är oerhört underskattat. Den som alltid fyller sitt liv med konspirationer kommer aldrig att vara riktigt glad. Ge glädjen plats och gör saker du tycker om. Det ska jag göra framöver.

1 kommentar:

  1. "En viktig ingrediens för att motverka stressen är att våga säga nej till det du inte vill göra och ja till roliga saker."

    Säga nej kanske inte är möjligt, är du arbetslös skickas du i FAS-3 kanske, har du arbete och säger Nej, då får du sparken.

    Men ändå ser jag saker som gör att folk blir glada.
    I våran stad där finns systembolaget och det ligger vägg i vägg med alternativhälsan , nämligen det vi tidigare kallade Apoteket.
    Man ser hur en del går till systembolaget kommer ut med en kagge vin.
    Andra går till alternativhälsa och kommer ut med en påse där nåt av glädje kan finnas.

    Så folk håller på lösa de problem som Reinfeldt öser på oss
    nämligen bristen på positiv politik som ger oss glädje.
    Han tror allt kan lösas med skattesänkningar riktade till den tiondel som mår bäst. Detta genom att ta från de människor som har det svårast och redan mår sämst.

    Nä man får säga som en gubbe sa . Herregud vad spriten räddat många liv.


    SvaraRadera