torsdag 23 augusti 2012

Kan själv, min bokning hos SJ blev billigare än deras egen rabatt!

SJ lockar med att man kan boka billigt hos dem. Man kan få hjälp med både tåg, evenemangsbiljetter och hotellbokning. Smidigt, tyckte jag som ville se Jesus Christ Superstar på Göta Lejon i Stockholm.

Som den smålänning jag ändå är så kollade jag vad det skulle kosta att bo på det hotell jag ville bo på. Jag kollade biljettpris och platser på Göta Lejon. Och sist men inte minst så kollade jag tågpris för mig och min familj. Priser som brukar vara helt okej när man som jag bokar månader i förväg.

Och så ringde jag SJ.

Efter en tid i kön så svarade en alldeles ypperligt trevlig och hjälpsam kvinna. Hon kollade upp Göta Lejon. Jajamensan. Till och med samma radnummer och exakta platsnummer som jag kollat nyss fick hon fram. Till samma pris. Där hade SJ ingen rabatt.

Hotellet då? Nix. Samma hotell och samma pris som jag fått fram.

Men nu så kom vi ju till tågbiljetten. Och då skulle vi minsann få RABATT! Som den smålänning jag är så gnuggade jag händerna och mina ögon glittrade av förtjust förväntan.

"För er tre så blir det 843 kronor för resan mellan Vimmerby och Stockholm:"

Men.

Och så frågade jag om så att jag säkert ska ha hört rätt. Jepp, 843 pix. Samma pris hem.

Men.

Problemet är bara att på SJ:s egen bokningssida som jag lämnat någon minut innan jag ringde bokningen så kunde jag köpa exakt samma resa för 775 kronor! Samma pris på hemresan, ska tilläggas...

Den trevliga damen kunde inte förklara hur det kom sig.

Jag tackade henne så mycket för hjälpen, hur eller hur. Men jag bokade själv jag.

Somliga saker i livet är stora mysterier. Pensionssystemet är ett. SJ:s bokningssystem är ett annat. Men det är fortfarande rasande trevligt att åka tåg.

Lärdom? SJ:s personal är trevlig, men det är billigare att boka själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar