torsdag 14 april 2011

Nu blommar det

Äntligen!

Den allra första lilla pelargonen har slagit ut! I år var det Hököpinge som vann tävlingen med min favvo Silver celebration som största konkurrent. För er som inte är insatta i frågan så är Hököpinge en underbar skapelse i vitt och rosa.

Nu kommer snart pelargonfrossan att drabba mig. Det är en sjukdom som innebär att man darrar av behov inför varje ny pelargon som dyker upp. Inte fem för en hundring på Ica, nej, här handlar det om Pink lady, First love, Heavenly dawn, Eclipse rose splasch och andra poetiska namn.

Faktum är att jag har hittat ett medel som trots allt lindrar den fruktade pelargonfrossan på mig. Växthuset!
Växthuset och dess innehåll har en nära nog terapeutisk påverkan. Allt som oftast försvinner jag dit in. När resternade familjen letar så går jag där inne och knipsar en tomat-tjuv, binder upp en gurka eller spanar efter andra spännade nyheter. Eftersom jag älskar värme så mår jag lika bra som tomater och gukor där inne...

Ännu är växthuset tomt. Tomatplantorna är precis nyuppkomna och står i kuvös i vardagsrummet ännu. I år satsar jag på två sorter som hos mig döpts till "Torgtomaten" och "Peters söta". Båda är resultatet av fantastiska tomatätarupplevelser. Jag sparade frön från supergoda tomater som vi köpte på torget och från tomater som maken hittade hos en lokal odlare! De sistnämnda var så söta och fullpackade med smak!

Det är jätteroligt att botanisera bland köpefrön men bara för att de ser roliga ut på bilden så finns det inga garantier för att de smakar bra...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar