onsdag 3 februari 2010

Till riksdagen! Nu!

I dag har Kalmar läns riksdagslista gått ut. Jag står på en hedrande sjätteplats. Vi har i dag fyra mandat och snuddade vid ett femte förra valet. Det finns en klar chans!

Jag fick frågan från Vimmerby Tidning vilka mina frågor är och hur jag kan jobba för Vimmerby och länet.
Jag svarade så här:

Barn och ungdomar ur flera aspekter. Senast i går kom Skolverkets rapport som talar om hur vuxna nonchalerar barn och unga som försöker få hjälp med mobbning. Jag blir rasande av sådan läsning! Det är inte det enda exemplet. Jag vill generellt att barn och unga ska kunna påverka mera, senast skrev jag en motion att barnkonventionen borde bli lag.
Jag vill hitta kanaler för att de yngre barnen ska ha mera att säga till om, i dag finns ungdomsrådet för de lite äldre.

Generellt så brinner jag för att jobba med barns och ungas utsatthet. Det kan vara både lokalt, regionalt, nationellt och internationellt. Här finns hur mycket som helst att jobba med. Det är så att riksdagen är ett bra forum att jobba med frågor som rör barn och unga. Det finns samverkansgrupper som ägnar sig åt detta.

Sedan barnfattigdomen som Rädda barnen mäter. Svenska barn som lever under väldigt sparsmakade förhållanden, Barnen i många familjer tar de stora smällarna när mamma och pappa blir arbetslösa. Ett elände som vi inte sett en ände på med denna regeringen vid rodret. Barnen till de utförsäkrade sjuka kommer att fara mycket illa. Så nog kommer det att finnas jobb, klyftorna i Sverige måste minska, det gynnar självklart barnen!

Sedan intresserar jag mig mycket för utveckling av turism där Vimmerby har stor potential fortfarande. Kopplas allt till kulturarvet, det genuina och unika i varje region eller ort så kommer man långt. Självklart är att vi här lokalt ska bygga vidare på kultur, litteratur, drama, berättelser och mycket annat. Vi har unika mattraditioner som kan leda både till turismutveckling och till lokalt företagande på landsbygden. Jag tror att människor än mera kommer att fråga efter lokalt producerat, genuin mat, mat med en historia och krav/eko-mat. Kan vi producera mat med en historia så komemr det att ge arbetstillfällen på landet. Det finns redan i dag en hel del goda exempel, Loxbo Lantkök, Håkans Glada grisar.

Så turism landsbygdutveckling, två frågor som jag tror är tätt sammankopplade!

Sedan vad jag kan göra för Vimmerby, oj. Man är riksdagsledamot från Kalmar län. Sedan hör man hemma i Vimmerby. För mig är det extra kul att kunna säga att jag även nominerades från Hultsfred och även känner starkt för grannkommunen.
Totalt är det nog ändå så att det landar i politiken. Den socialdemokratiska politiken är bra för både Vimmerby, Hultsfred och resten av länet. Sedan är det viktigt att kunna lyfta goda exempel, eller för all del dåliga, och få andra ledamöter medvetna om förhållandena här. Sverige ser väldigt olika ut från norr till söder.


Och kryssa sig in…jag ska göra mitt allra yttersta i valrörelsen i år precis som förra valet. Det handlar om att jobba för hela partiet inte bara för mig. Sedan hoppas jag självklart på en massa kryss!
Vi var ytterst nära att ta ett femte mandat under valnatten 2006. Låt oss sedan säga att det blir en rödgrön regering och att någon eller några ministrar hämtas från Kalmar län, då får jag fara till Stockholm i fyra år.

Jag är verkligen taggad för att göra detta nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar