tisdag 13 december 2022

Livet och en hjort

 På väg till jobbet idag möter jag en man som talar i telefon.

"Det hade jag inte riktigt tänkt mig", säger han under de få sekunder som vi passerar varandra. Jag ler lite för mig själv och begrundar det han just sa. Är det inte egentligen så som livet är? 

Och för all del. Även om det inte alltid riktigt blir som man tänkt sig så blir det i allmänhet ganska bra om man är öppen för att tänka om. Att ta emot det som dyker upp i stället för det som man tänkt sig. 

Jag hoppas det blir bra för mannen jag mötte.

I helgen pusslade jag in en halv kronhjort i frysen. Det krävde både påhittighet, pusslande och att vissa saker, frysta rester, i frysen fick komma upp och bli luncher och middagar till denna veckan. Ett kärt besvär med andra ord. 

Maken stekte gudomliga hjortfärsbiffar, jag gjorde rårörda lingon av en slatt fjolårsbär och så hittade vi en bytta buljong som blev godaste gräddsåsen. Rensa är för det mesta en kulinarisk upplevelse. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar