tisdag 30 augusti 2022

Nya upptäckter

 Jag har upptäckt en ny krydda. Och den är beroendeframkallande. Jag talar om zaatar. Lika delar rostade och stötta sesamfrön blandas med sumak och torkad oregano. Alltså typ två matskedar av varje. 

Jag tackar sonen för detta tipset. Kryddan går att ha på allt i princip. På tomatmackan, på äggröran, på omelett, på stekt potatis... Trots att det bara är tre ingredienser så smakar det som mycket mera. Sumak är en syrlig historia som tillsammans med rostad sesam och oregano blir - supermumsigt! Kommer alltid finnas i mitt kök.

För övrigt är det squashtider nu. Jag odlar en gul och så en ljust grön sort med lövtunt skal. Den tunnskaliga stekte jag hårt i olivolja (det ska ha karaktär = brända delar) och la upp på fat. Sedan strösslade jag över färsk oregano och smulad fetaost. Ringlade över mer god olivolja (köp inte i affär, hitta bättre leverantör...) saltade och svartpepprade. Ibland är det inte svårare än så. Men det hänger på att man har bra ingredienser! Då kan inget slå enkelheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar