onsdag 3 augusti 2022

Man tager vad man haver och lagar god mat

 Skördetider! Det är alla tiders :-) Det är nu jag går ut och tar det som är bäst i trädgården och lagar mat. 

Dagens skörderunda gav fyra zucciniblommor, massa tomater och gurka. Ja, man får komplettera...

Jag vill ändå prata lite om zucciniblommorna. Alla de blommor som inte blir en zuccini skördar jag på morgonen när de är som fräschast. Vi äter dem som sallad! De smakar sött och lite gurkigt. Mycket goda. Så alla ni som tycker det är bökigt att fylla blommorna med ricottablandning och doppa i frityrsmet - bara ät blomman rakt upp och ner. Jättegott :-)

Just nu älskar jag nyzeeländsk spenat. Underbar växt som hos mig inte ens behöver sås i landet. Den bara dyker upp av egen kraft minsann. Om jag förstått detta rätt så är det inte ens en spenat men den smakar som spenat och kan användas som spenat fullt ut. Och den växer som ogräs. Har man den så har man massor och det tycker jag är så najs.

Årets skörd av tomater har varit konstig. Den första jag skördade var en stor härlig gul brandywine. Det är en tomat man brukar få vänta på. I år var det precis tvärt om - jag fick vänta länge på att de små körsbärstomaterna mognade. Det absolut godaste man kan göra med de första tomaterna är bruscetta. Rosta skivor av surdegsbaguett penslad med olivolja i ugn. När skivorna fått färg så ta ut och gnid så snart det går in skivorna med en halv vitlöksklyfta. Hacka tomater och basilika. Toppa skivorna med tomaterna och basilikan. Salta, peppra och så ringla över en BRA olivolja. Supergott. Snart kommer jag göra en liknade liten godbit men toppa med söta ärtor, hackad mynta och salt fetaost. Vad kan gå fel där liksom?

Har lyckats med konststycket att odla en minivattenmelon i år. Hela familjen samlades och delade den. God var den men frågan är om det verkligen är värt sitt pyssel. Tveksamt. 

Det är sannerligen så ljuvligt att laga mat på sommaren när allt är nära och fräscht. Passa på säger jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar