torsdag 7 oktober 2021

Min bästa gratäng

 Är det någon mer än jag som tycker att potatisgratäng kan bli lite fett och tungt? Den varianten man kokar i grädde och den där man häller över grädde. Till båda går det åt himla massa vispgrädde liksom!

Jag har hittat på en annan variant som är lite fräschare och minst lika god!

Riv potatisen på grova delen på rivjärnet. Blanda sedan i kryddor, ost och lite grädde så att det blir krämigt. Lägg i form och grädda i ugnen. Jag brukar använda små och ganska låga portionsformar och då tar det inte så lång tid. 

Det ovan är ju lite av en basgratäng. Nu senast rev jag i en gul zuccini i smeten. Variationsmöjligheterna är oändliga ju. Svartkål, spenat, örter, soltorkad tomat, ja jösses vad mycket godsaker man kan variera en potatisgratäng med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar