tisdag 31 oktober 2017

Löktips

Lökrea. Många säljer ut blomsterlök nu för halva priset eller liknande. Själv hittade jag lök på Bauhaus förra helgen för just halva priset. Hur det än är så kan jag inte köpa på mig lök. Jag formligen avskyr att sätta dem i marken! Det är så tråkigt att fönsterputs framstår som kul i jämförelse... Jag tror att det beror på en gång i trädgårdsintressets begynnelse då maken och jag lökfrossade. Vi köpte och köpte och köpte... Sedan så spenderade vi tider och evigheter med att just plantera. Numera blir det ett par tre påsar som kan sättas på en kort stund. För till våren är jag ju så glad för dem allesammans. För något år sedan så köpte jag en fantastiskt bra planterinspinne för lökar som funkar på de små rackarna. Håll utkik efter en lökpinne om ni vill ha ett vettigt redskap.

Lök förresten. Gul lök. Denna underskattade grönsak! Köp en säck och bli rent lycklig av allt som den kan åstadkomma! Bara vanlig stekt lök som är så gott. Eller karamelliserad som det så fint heter numera... Jag steker massor av lök tillsammans med salt och en del socker faktiskt. Jag tycker att löken blir absolut bäst då. Igår stekte jag två stora lökar med socker och salt. När löken var karamelliserad och mjuk så droppade jag över en halv deciliter äppelcidervinäger som fick koka in ordentligt. Resultatet blev en fantastiskt sötsyrlig lök med sting som jag toppade min hembakade salamipizza med! Efter bakning ska sägas. Om löken hade fått gå med i ugnen så tror jag den hade bränts på ett obehagligt sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar