måndag 16 oktober 2017

De sista tomaterna

Idag gick mina sista egenodlade tomater ned i en tomatsås. De flesta tomater har faktiskt mognat i år och i frysen finns inte mycket tomatbas alls. Vi har helt enkelt nyttjat tomaterna väl under säsong. Min absolut längsta säsong. Vi har haft egna tomater av olika sorter sedan före midsommar.

Tomatsåsen ska jag använda i en lasagne där den andra såsen ska bestå av en blåmögelostsås. Kombon av tomat och mögelost är fenomenal. Görs precis som en vanlig lasagne fast med tomatsås understa varvet och mögelostsåsen som topp.

Förresten så har sensommaren verkligen gjort sitt återtåg idag. Jag fick sitta i timmar i solen i min solstol minsann. Då och då virvlade det höstlöv ned i ansiktet. Bisarr känsla. Att dessutom ha haft förmånen att få en skogspromenad med sonen före lunch gör så att dagen känns som en bra dag på riktigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar