onsdag 26 mars 2014

Godaste pizzan!

I förrgår kväll satte jag en fördeg. I går morse satte jag en surdeg baserad på min fördeg. I går kväll åt vi syndigt god pizza.

Det kräver lite planering men det tar banne mig ingen tid. Har man en gång ätit en riktig surdegspizza vill man inte ha annat.

Faktum är att Ernst Kirschsteiger haft ett finger med i spelet. Han förbakade sina pizzabottnar en stund i ugnen för att de skulle få mera stuns och bli minde degiga. Jag lovar, det blir fantastiskt!

Ta degen och dela i två delar. Varje del plattas med hjälp av mjöl ut så den täcker en vanlig ugnsplåt. Pensla med oliv- eller rapsolja och in i ugnen på högsta värme och grill så att degen får liiite färg. Den ska inte vara klar. När du ser de första bruna bubblorna så ska den ut direkt.
Om det finns överflöd av olja så går det jättebra att låta lite hushållspapper suga upp. Sedan kan bottnarna stå så läng du vill. Ja, du kan till och  med frysa dem i detta skicket till en annan dag! Då får ni pizza på ett kick ju!!

Nåväl. När pizzan skulle bakas så bredde jag på ketchup. Om man hellre vill ha tomatsås kokad i timmar så går det naturligtvis bra det med. På den ena så använde jag riven ost, grillad paprika från burk och en hackad bit halloumi. På den andra riven ost, tonfisk från en burk och färsk fänkål som jag skivat tunt och stekt mjuk i smör (salt, svartpepper och en gnutta socker för karamelliseringen).

Himmel så gott! Båda var bra men faktum är att den lite otippade fänkål och tonfisk verkligen var super! Rekommenderas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar