tisdag 27 augusti 2013

Att betala sig fri

Idag tänker jag ägna några rader åt skolan. Dels ur läxperspektiv och dels ur perspektivet Lundsberg.

I går skrev jag ju att moderaterna nu vill gå ut och slåss för att läxhjälp till alla blir verklighet. Men först fixade man så att de föräldrar som oroar sig för barnens resultat OCH kan betala för sig får göra det via ett rejält bidrag i form av RUT. Idag skriver Svd bland annat så här:

"I Skolverkets senaste undersökningar har en ny typ av skillnad mellan elevers resultat dykt upp: mellan elever vars föräldrar gjort aktiva val kring läxhjälp och de vars föräldrar inte gjort det. Det oroar Skolverkets generaldirektör, Anna Ekström.
– Det visar hur viktigt det är att se till att de elever vars föräldrar inte väljer aktivt också klarar målen. De som gynnas av rut-avdraget för läxhjälp är ju de elever vars föräldrar aktivt väljer att köpa läxhjälp.
Hon menar att det är positivt om skattesubventionen hjälper fler att förbättra sina resultat, men att det inte är tillräckligt om inte alla elever får ta del av hjälpen.
– Vi kan inte ha ett system som är beroende av att föräldrar ser till att deras barn klarar skolan. Om vi använder skattepengar till läxhjälp måste vi också satsa på dem vars föräldrar inte gör aktiva val, säger Anna Ekström. "

Man beskriver läxhjälpsbranschen som en "guldgruva" och bara de fyra största företagen sålde läxhjälp för 60 miljoner i fjol. Även för läxhjälp får man då ett bidrag till kostanden på 50 procent.

Men nu ska moderaterna se till att alla barn får rätt till läxhjälp i skolan. Vad säger man? Jag vet inte.

Låt mig utan ironi gissa att det blir privata bolag som får lägga anbud på läxhjälpen ut i de kommunala skolorna. Och så får vi skattebetalare betala läxhjälpen två gånger. De allra flesta ordnar nämligen läxhjälp idag ute på skolorna och jag är den förste att bifalla ett läxhjälpstvång. Jag minns än idag hur vi fick sitta med lång näsa och bli uppläxade av lärare som sa att "läxhjälp var en förmån och inte ett tvång att anordna" när sonens klass inte skulle kunna ha tillgång till läxhjälpen under en termin...
Så gärna läxhjälpstvång till skolorna men med ordinarie personal...

Eller varför inte göra som jag föreslagit ett otal gånger? Ta bort läxor helt och se till att skolarbetet sköts under skoltid.

Sedan till fantastiska Lundsberg, privatskolan dit överklassen sänder sina små guldkorn.Tänk att det kan vara ett bustrick, hyss eller ett misstag att bränna någon med ett strykjärn! Det skulle faktiskt inte vara varmt. Någon som trodde på den förklaringen? Ja, uppenbarligen skolledningen som inte stänger av elever som misshandlade. Jag trodde att min hörsel svek mig när reportern på Rapport kallade misshnadeln för en "olycka". Den enda olyckan i sammanhanget är att Lundsberg finns kvar och att det finns föräldrar som vill sända sina älskade barn dit. Om det så vore den sista skolan i världen så skulle jag inte låta mitt barn gå där.

Martin Moberg skriver på ämnet liksom Peter Johansson och Jan Andersson om läxhjälp.

3 kommentarer:

  1. 60 miljoner = 120 heltidstjänster med löner som går att leva på. Och det finns 500,000 arbetslösa. Alliansen har verkligen realistiska lösningar på dagens problem.

    SvaraRadera
  2. Det händer värre saker ute i förortsgymnasierna
    som förtigs aldrig kommer till pressens kännedom.
    Varför inte låta Lundberg få tid till en reformering?
    Åtta elever har skickats hem, förhandlingar pågår med
    den nionde pojkens föräldrar. Vad begär du?

    SvaraRadera
  3. Vad sägs om: http://www.expressen.se/nyheter/skolinspektionen-stanger-lundsberg/

    SvaraRadera