fredag 12 oktober 2012

Var har ni ert civilkurage?

Under 2009 köptes 17 000 ton fisk och skaldjur in och kastades bort. Av EU.

Denna fisk&skaldjurs-vaskande fredspristagare får i alla fall mig att bli rent rosenrasande.

Varför? Jo, naturligtvis handlar det om stålar/profit:

"I Sverige stödköptes och slängdes 34 ton under 2009, det mest räkor.

Några stödköp för räkor har inte varit aktuellt de senaste två åren i Sverige då priset per kilo för räkor ligger kring 150 kronor, en bra bit över det satta lägstapriset på 48 kronor."

Läs gärna hela den osköna artikeln om hur jävligt illa vi människor kan bete oss här

Jag har faktiskt några kontrollfrågor på detta.

1. Hur i glödhetaste helvete kan någon komma på tanken att köpa in mat i rent syfte att kasta bort den?
2. Hur i (som ovan) kan någon sova gott om natten med tanke på att människor svälter?
3. Hur i (som ovan) kan någon sova gott om natten med tanke på utfiskning i världshaven?
4. Hur i (som ovan) kan någon komma på att köpa in fisk&skaldjur för surt inbetalade skattepengar för att priserna på samma fisk&skaldjur ska hållas höga för att jag ska gå och köpa dem dyrt med mina beskattade pengar? (Det är ju för fläen läge för ekonomipriset här...not)
5. Är det tjänstemän som gjort detta otroligt korkade drag?
6. Är det politiker som gjort detta otroligt korkade drag?
7. VEM ÄR ANSVARIG? Ge mig ett namn liksom. Ge mig någon som vi kan sätta i skampåle och kasta ruttna tomater på. (Jag köper dem så gärna själv.)

Snälla.

En sista fråga.

Fanns det ingen som hade en liten känsla av att detta var ett så otroligt dumt beslut att det borde stoppas?
Civilkurage någon?







1 kommentar:

  1. (Bättre sent än aldrig.) Tyvärr är det väl så att ytterst ansvariga för hur det ser ut i vårt land är, VI SJÄLVA. En majoritet röstade fram detta och skulle enligt undersökningar tydligen göra det igen! Det känns hopplöst. Profitintresset går segrande fram, överallt. Förmodligen måste det ske en smärre katastrof innan folk fattar sambandet.

    SvaraRadera