måndag 27 juni 2011

Skaka välfärden i dess grundvalar

Solidaritet.

Hur många känner sig lite solidariska idag?

Svensk välfärd så som exempelvis sjukförsäkringen bygger på att vi solidariskt betalar in och får ta del av försäkringen när vi behöver den. Nu är det ju som bekant lite si och så med biten "ta del av" tack vare alliansregeringen...men.

Det jag tänker beröra i dag handlar om fusket. Om det nu finns. Jag tror inte det ,och flera med mig. I en debatt i DN nyligen besvisas nämligen att fusk-diskussionen kan ha ett helt annat syfte. Att undergräva välfärdssystemet helt.

Jag menar, vem vill vara med och betala om man tror att det FUSKAS!!!!!

Snacket om fusk och fuskare får oss andra att dra öronen åt oss och tänka "nja, men inte vill jag vara med och betala om all andra fuskar till sig stålar...".

Ni fattar?

Och kontentan är också att profetian blir självuppfyllande. Om andra roffar åt sig så måste väl jag göra samma sak...

Och vips; så har välfärden börjat kana utför på allvar....

Löntagarbloggen får ni en jättebra genomgång om ni vill fördjupa er i ämnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar