måndag 5 februari 2018

Väldigt god fisk

Jag stod i köket i veckan som gick och stirrade på en fiskpaket med tom blick. Ingen plan alls. Jag öppnade kylskåpet och stirrade på både det ena och det andra ju. Plötsligt kommer jag på det.

Fisken, en lubbfilé, benades ur. Jag hällde någon matsked god rapsolja i botten på en ugnsform. På detta la jag en försvarlig mängd färsk spenat. Lite olja på den och salt/peppar. Snåla icke...

Sedan på med lubbfilén skuren i bitar. Hällde ströbröd, persilja och rivet citronskal i en bytta. Salt och vitpeppar ned även där. Rörde om. Kläm citronsaft över firrarna och sedan på med skorpmjölsblandningen. Hyvla en bit smör och lägg ovanpå varje fiskbit med skorpmjöl, in i ugnen på 190 grader under tiden potatisen kokar. Dra på grillelementet på slutet om skorpmjölsblandningen inte blivit gyllenbrun.

Wow! Jättegott. Både direkt och nyss i min matlåda minsann.

Mat som kan köras i ugnen och rätter som är lite allt-i-ett hör till mina favoriter. Så skönt att kunna göra annat när maten lagar sig själv :-)

Har ni inte provat lubb så kan jag varmt rekommendera det. Lubben är vit och fast i köttet, smakar utmärkt. Om ni inte hittar just lubb så tror jag att man kan fixa denna toppingen på både torsk och lax. Glöm inte att det finns kolja och sej också. Mycket bra alternativ till torsken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar