tisdag 20 februari 2018

Gråärtans återkomst

För länge sedan passerade vi favoritgårdsbutiken på Öland, Stenladan i Algutsrum. Där hittade vi torkade gråärtor. Det skulle vara en god ersättare för köttfärs på olika sätt. Jag har gått och glömt av den där påsen helt enkelt. I förrgår kom jag på att den fanns och jag la gråärtorna i blöt ett dygn. Sedan kokte jag dem ungefär en timme och tjugo minuter.
Under tiden bakade jag halvor av aubergine i ugnen en stund med salt och rapsolja. Jag stekte gul lök, purjo och lite tomatpuré. När auberginerna var bakade så tog jag en sked och gröpte ur dem lite. Jag hackade inkråmet och lite urkärnade kalamataoliver och tillsatte i stekpannan med lök. När gråärtorna kokt färdigt körda jag med mixerstaven lite för att få både lättkrossat och finfördelat i grytan (ja, häll av vattnet först!).
Sedan tillsatte jag lite gråärtkross i pannan och smaksatte med salt och svartpeppar. Supergott! Fyllde auberginerna och la på riven prästost. Gratinerade. Mums!

Jag tror att gråärtorna har stor potential att bli både pastasås och goda biffar/burgare. Goda i smaken på egen hand och lätta att krydda upp till andra höjder.

I helgen klippte jag ned pelargoner och tog sticklingar. Även om snön inte ger med sig så säger mig färgen på pelargonbladen att ljuset faktiskt har återvänt.

Jag funderar starkt på att prova tidigaste vårsådden ever. Krafsa bort snö i odlingslådorna och lägga på tinad jord, frön och sedan lite mera tinad jord. Och så täcka med fiberduk. Det ska tydligen bli bra även i zon 3. Ja, man är ju onekligen sugen på att ha fingrarna i jord just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar