torsdag 30 november 2017

Kånka på kalkon

Det slog mig idag att jag har kalkonrester i frysen. Ett grillat kalkonbröst får utgöra huvudingrediens i dagens middag. Till det rostar jag morötter och kokar fem gryner från Zetas som jag sedan steker på med morötterna.

Kalkonen har en rolig historia faktiskt. I somras skulle jag köra till butiken närmast och köpa en liter mjölk eller något, minns inte exakt vad faktiskt. Det jag minns är att när jag passerade frysdisken så såg mina småländska ögon en stor extraprislapp i ögonvrån. Kalkon, 25 kr styck. Ja, ni fattar. Jag bromsade kraftigt och läste noga. Jo, det stod "styck" inte "kg". Eftersom en kalkon väger modiga fem kilo drygt så tog jag en i vardera näve och gick mot kassan.

Med sorg tänkte jag på min redan fulla frys och insåg att en, ja en, skulle jag nog kunna klämma ned till ett senare tillfälle. Den andra var det bara att omgående införliva i matlistan för veckan. Vi både grillade, kokade och såg till att vi hade buljong klar. Underbart.

Maken hade annars en ganska märklig min i ansiktet när snabbvisiten efter en liter mjölk förvandlades till 10 kilo kalkon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar