fredag 10 november 2017

Dofter

Det doftar knäckig äppelpaj i huset. Veden till kvällen är inburen och jag har rostat kummin i torr stekpanna. Ja, det blir många dofter på en gång. Den rostade kumminen ska ned i min gulaschsoppa de luxe som vi ska ha imorgon. Gör jag basen idag så mognar smakerna under natten. Ikväll sätter jag en surdegsgrund så vi får nybakade baguetter till soppan.

Ute så hittade jag avätna pinnar på min rotselleriblast. Jag gissar på att det är de där hungriga gourmétrådjuren som gillar även spenat... Hm. De blir liksom lite sellerispäckade nu då. Lycklig jägare som får fatt i det djuret. Blasten delar jag gärna med mig av och vi kan väl hålla tummarna för att min höstsådda spenat får vara!

Jag faller sällan in i hyllningskören när det gäller krystade produkter av halvfabrikatstyp. Eller luriga styckningsdetaljer som ska få oss att betalar mera för bara ett flashigt namn. Men denna vekan har jag hittat något som jag vill prova. Två gånger minsann!

Det ena var kycklingsteak från Kronfågeln. Urbenade lår med skinnet kvar. En ganska rejäl bit kött som kan fyllas och rullas ihop eller bara krydda och steka som den är. Finessen tycker jag är att skinnet finns kvar. Det har jag saknat länge på filéer som man köper. Jag hr frågat efter hos tillverkare och de säger att det finns i restaurangsortimentet men inte ut till oss andra. Knasigt tycker jag. Men. Nu finns ju kycklinsteak...eller som man också kan säga då - urbenat lår med skinn. Ser fram emot att prova.

Det andra jag föll för var svarvad kålrot från Coop. 250 gr i en påse. Rå produkt som de rekommenderar att man kokar i 30-60 sekunder. Att äta i stället för pasta. Jag gjorde en gräddig svampsås på fjällskivling till. Jag kokte kålrotspastan ungefär 2 minuter, kanske till och med lite till och det var fortfarande rejält tugg kvar. Tidsangivelsen känns lite fel faktiskt. I övrigt så var det helt okej. Gott och tuggigt. Men faktum är att nästa gång tänker jag prova att fritera kålrotsnystan till en god bit kött eller fisk. Det tror jag på mera än att koka den till pastaersättning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar