tisdag 16 maj 2017

Allra godaste lasagnen

Dagen före veckohandling inträffar alltid den stora kylskåpsrensningen. Det är både en jakt på utrymme och en jakt på att undvika slänga mat eftersom jag har svårt att låta bli att handla för mycket ibland.

Igår öppnade jag kylskåpsdörren och fann en knippa ledsen salladslök, en och en halv zuccini och en burk ålderstigen creme fraische.

Zuccinilasagne!

Fräs en vitlöksklyfta och hackad zuccini i smör tillsammans med hackad salladslök. Låt det gå en god stund så zuccinin mojsar sönder sig. Jag lät till och med vitlöken bli lite brunstekt innan de andra ingredienserna gick i, det blir en annan smak på vitlöken då.
Svartpeppra rejält, i med en nypa socker och salta. På med mjöl efter behov och rör runt. I med mjöl och creme fraische och värm på så såsen tjocknar. När såsen kokt upp så tillsätter ni rejält med riven smakrik ost. Rör om tills den smält och smaka sedan av så det är gott.

Varva sås och plattor. Jag toppade med två skivade paket mozzarella innan härligheten gick in i ugnen.

Resultatet var amazing! På riktigt bland det godare jag ätit.

Sammantaget så bådar detta gott eftersom jag har två finfina zucciniplantor på gång i växthuset. De brukar ge och ge och ge tills grannarna låser dörren när jag kommer och ger bort :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar