tisdag 20 april 2010

Växtfröjd...

Jag suger fortfarande på karamellen att ha varit på trädgårdsmässan i Älvsjö. Det är så trevligt! I år köpte jag mindre än någonsin. Bara sex nya pelargoner exempelvis. Jag vet inte om det berodde på att make och son var med. Vänninan R har minsann ALDRIG sagt något om att "du har ju så många pelargoner att du inte behöver flera" när vi gått runt och handlat... Men visst var det trevligt att hela familjen fick se. Men det var ingen mera än jag som fick mersmak.

I fönstret står nya chiliplantor. I år vill jag ha egen! Turen har inte riktigt varit med innan.

Förodlingarna går framåt. Gurka, melon och framför allt tomater frodas inne. I år tror jag det blev sex olika sorters tomater! Allt från klyftttomater till svarta ryska. Vår hemodlade gurka åts förra året som goda mellanmålsfrukter. Marsvinen i huset nära nog dreglade och grannen frågade nyligen om vi kommer att odla gurka i år också...och det är klart! Gurka och tomater från eget växthus är något helt annat än det där eländiga vi får i butiken.

I eftermiddag ska jag ta ett tag med vårstädnignen i landen igen. Och samtidigt njuta av fågelsången.